Hasj slutt

Hei, jeg er en gutt på 22år, røyker fast i 2-3 år. Fast bestem på å slutte, klarer fint å holde meg unna stoffet. Jeg bare har et problem, altså… blir så sliten oppi hode mitt, dårlig i magen, sover dårlig osv osv. Jeg blir veldig fanget i hode mitt, er veldig redd. Er veldig emosjonell, da jeg plutselig kan begynne å gråte…. Dette er veldig slitsomt, når jeg sliter da med å få sove… Er også veldig «svimmel» i hode, noe som sikkert er normalt når jeg har thc enda i kroppen. Er det grunn til å beskymre seg for alle bivirkningene man får av dette? går det over? Er slitsomt å gå rundt med dette

Mann, 22 år fra Vestfold
Vi antar at du har røyket hasj når du skriver at du «røyker i 2-3 år». Hvis det er noen trøst er abstinensplagene du opplever ikke uvanlig i forbindelse med avvenning fra hasj. Men, det kan oppleves som en stor utfordring. Derfor er det bra å ha kunnskap om hva som skjer med deg i avvenningsperioden og vite at denne tilstanden ikke vil vare evig. Det kan ta 6 -10 uker før kroppen din har skilt ut all THC (virkningsstoffet i cannabis) som den har lagret, og i den perioden vil du kunne oppleve varierende grad av ubehag. Abstinensperioden kan deles opp i tre steg hvorav det første har en rekke kroppslige plager med søvnproblemer, dårlig mage, hodepine etc. Denne fasen varer i ca 12 dager etter at du har sluttet og har et kroppslig preg. Samtidig går du også inn i en fase med psykologisk ubehag som varer i ca 3 uker etter at du har sluttet. Denne perioden kan medføre økt drømmeaktivitet, irritasjon, negative følelser, følelsesmessig ustabilitet etc. Den emosjonelle ustabiliteten gjør at humøret kan svinge fra gråt til latter på kort tid. Svimmelheten din kan skyldes at kroppen din både er psykisk og fysisk sliten, min blir den ikke bedre etter noen uker bør du kontakte lege. Det tredje steget har et mer sosialt preg som handler om din identitetsutvikling uten påvirkning av hasj.
Beskrivelsen av abstinensplager og stegene har vi hentet fra «guide for deg som vil slutte med hasj«, som kanskje kan være til nytte for deg.  I tillegg til å beskrive vanlige abstinensplager, gir den også forslag til hvordan du kan møte og håndtere dem for å redusere faren for tilbakefall. Men, hvis ubehaget kjennes veldig sterkt og oppleves som veldig vanskelig kan det være lurt å søke hjelp. Noen opplever at tanker, følelser og behov dempes av hasj, men kommer tilbake i full styrke når de slutter. Uansett, oppleves det som vanskelig kan det være nyttig å søke hjelp og ikke bære alt alene. Hvis du finner det nødvendig kan du kontakte helsestasjon for ungdom som er et enkelt ubyråkratisk tilbud. Det er mange som henvender seg der for å nå sin målsetning om å holde deg unna hasj eller andre rusmidler, har psykiske, fysiske eller andre problemer. Din nærmest helsestasjon finner du ved å gå inn Klara klok helsestasjon for ungdom.