Har jeg blitt dopet?

Hei, var på fest på lørdag. Jeg drakk først en cider, og så satte jeg meg ved et annet bord. Uten å se i glasset foran meg helte jeg oppi enda en cider, men smakte raskt at det var noe annet i glasset. (glasset var altså en annens, og det smakte sprit). Senere drakk jeg også to glass vin. Nå lurer jeg på om det kan ha vært noe annet enn sprit, for jeg har drukket det en del ganger før, men den kvelden fikk jeg helt blackout.
Jeg husker ingenting fra da jeg først begynte å kaste opp, annet enn at jeg ikke greide å stå oppreist. Jeg har blitt fortalt at jeg virket helt fjern, men at jeg greide å svare på enkle spørsmål. Jeg har drukket alkohol mange ganger før og i mye større mengder, men har aldri opplevd noe slikt før. Kan det ha vært noe annet enn bare sprit i det glasset?

Jente, 17 år fra Oslo.
Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man klar over hva som skjer. Det finnes stoffer som kan bidra til en blackout sammen med alkohol, f.eks. benzodiazepiner slik som Rohypnol og Valium. Men om du både hadde helt oppi en sider i dette andre glasset, og dessuten sluttet å drikke av det da du oppdaget at det ikke var ditt, så skal det mye til at du fikk i deg nok for at dette skulle spille noen særlig rolle.
Om du ønsker et sikkert svar på hva du kan ha fått i deg, råder vi deg til å ta en urinprøve så fort som mulig. Så lenge prøven oppbevares kjølig vil den ikke ta skade av å stå noen dager. Prøven kan du så levere til fastlegen din, som sender denne til testing hos et laboratorium. Hvor lenge rusmidler kan påvises i urinen vil variere mye fra stoff til stoff. Engangsbruk av benzodiazepiner vil kunne påvises i opptil én uke (eller opptil to uker for diazepam, virkestoffet i bl.a.Valium).