Farlig å slutte brått med hasj?

Hei, jeg lurer på hvor mange dager ca. svettinga om nettene varer etter hasj? Har røyket hver helg, og av og til på hverdagene de siste 2 årene. Siste uka har jeg røyket veldig mye, hver dag. ca 2-3 gram. Sluttet for 2 dager siden, så jeg lurer på er det farlig/dumt å slutte så brått? Og går det greit å bytte ut røykinga med drikking i helgene i stedet? Har ikke slitt med søvn, bare svettinga. Har ikke hatt noe sug etter hasj enno heller, bare ikke hatt så mye matlyst, litt ekkelt å se av og te, og litt ekkelt oppi hodet (litt vanskelig å forklar). Så lurer på hvilke bivirkninger som kan komme etter vert framover? Trener ca. 3-4 ganger i uka, og jobber ellers, har det noen påvirkning? Vil det hjelpe, dvs. mot bivirkninger?

Mann, 18 år fra Sør-Trøndelag
Den abstinensperioden du er inne i nå er den første av av det som betegnes som tre steg,  og som hver for seg har sine problemer og kjennetegn. Det første steget – som du er inne i nå – varer i ca. 12 dager og har et medisinsk preg:
• Søvnforstyrrelser
• Kald og varm svetting
• Øket drømmeaktivitet
• Muskelverk
• Hodepine
• Snue
• Dårlig mage
• Irritasjon
• Negative følelser
Hva er viktig å tenke på under denne fasen av avvenningen?
Ta ikke en beslutning om at du i framtiden aldri mer skal røyke hasj. Bestem deg for at du i dag ikke skal røyke hasj. I morgen beslutter du deg for å være rusfri osv.. Det går ikke an å gradvis minske inntaket av hasj. Om du røyker en gang pr. dag, ødelegger du din mulighet til å hanskes med de følelsene som kommer fram. Tilbakefall i dette stadiet er ofte en flukt fra de symptomene som er nevnt ovenfor.
Du kan lese mer om bivirkninger og hva som skjer med kroppen din under de to andre stegene hvis du går inn her på «En guide for deg som vil slutte med hasj». På spørsmålet ditt om det hjelper og trene avhenger det av om du klarer å tilpasse det til hvordan du har det. Fysisk trening er som regel alltid sunt, men du må også kjenne etter om det kjennes bra for deg og ikke presse deg.
Spørsmålet ditt om det går å bytte ut røyking av hasj med drikking i helgene er litt vanskelig å forstå. Hva er det du ser som problematisk med det? Det kan jo være lurt å tenke over at mange opplever å bli mer ukritiske når de drikker alkohol og da blir det også lettere å «sprekke» i en avvenningsperiode. Alkohol svekker jo blant annet dømmekraft og kritisk sans.
Lykke til!