Er hasj farlig?

cannabisHei! jeg lurer bære på om Hasj er farlig ? jeg røyker ganske ofte.. ca. 1-4 ganger i uken! Og hva er straffen hvis jeg blir tatt med å røyke ? Og når jeg ikke røyker har jeg vont i hode osv.. har tenkt å slutte med det.. men hva er den «raskeste» måten ? Mvh Anonym 🙂

Mann, 17 år fra Troms
Er hasj farlig?
Alle rusmidler er potensielt skadelige. Hasj er ikke regnet som det farligste av rusmidler, men det kan allikevel føre med seg betydelige skader, ikke minst når det gjelder psykisk helse og hjerte/lunge-sykdommer. Hvor skadelig det er, finnes det ikke noe fasitsvar på. For noen kan hasj føre til både fysisk og psykisk skade og avhengighet. Andre blir ikke så skadet, kanskje fordi de har kontroll på bruken og tåler det mentalt. Men hvem som får alvorlige problemer og hvem som ikke gjør det, er umulig å forutsi før skaden er skjedd. Du kan lese mer i vår Brosjyre om cannabis.
Hva er straffen hvis jeg blir tatt for å røyke?
Bruk av narkotika straffes i de fleste tilfeller med forelegg (bot). Størrelsen på boten varierer, men det er nok snakk om noen tusen. Loven som regulerer straff for narkotikabruk er Lov om legemidler m.v (Legemiddelloven). Der står det: «Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika […]» (§ 24).
Hvis du ønsker å slutte med cannabis er det flere muligheter. Hva som er den raskeste måten varierer nok fra person til person. Mulige alternativer er: