Drikking

himmelHei jeg er ei jente på 14 år og skal snart konfirmeres. Etter du er blitt konfirmert kan du dra på et fest sted der det blir servert alkohol , nesten ingen av jente vennene mine skal . Men jeg vet ikke helt om jeg skal dra og om jeg skal drikke eller ikke. Jeg føler at det er feil og drikke , men samtidig høres det spennende ut. Hva syns du jeg bør gjøre? Bør jeg vente?

Kvinne, 14 år fra Sør-Trøndelag
Så flott at du skriver til oss og vi skjønner godt at du er i tvil om du skal dra på fest og drikke selv om du er konfirmert. Noen steder i Norge er det gammel tradisjon at konfimerte unge kan få alkohol på fest. Det er jo litt rart at det er slik fortsatt, det er jo 18 års grense for å servere eller selge alkohol til ungdom. Det betyr at det er straffbart å gi/kjøpe alkohol til mindreårige. Hvorfor? Fordi ungdom ikke er ferdig utviklet hverken fysisk eller psykisk har de også dårligere forutsetningen for å takle alkoholens virkninger. Dette vil igjen øke sjansene for både fysiske og psykiske skader. Alkoholen reduserer vurderingsevnen, ungdom har mindre livserfaring enn voksne, og kan derfor gjøre lite veloverveide ting i alkoholrus.
Vi forstår godt at du syns det høres spennende ut, det er en av grunnene til at endel ungdom prøver ut ulike rusmidler. Det som er fint for deg, når du er i tvil om dette er lurt, er at vennene dine ikke skal dra på denne festen. Da er dere flere jenter som tenker at dere vil vente, og det er det vi råder ungdom til som spør. Jo lenger unge venter før de begynner å drikke alkohol, jo bedre er det. Du kan lese mer om alkohol på Ung.no. Lykke til konfirmasjonen, vi håper du får en kjempefin dag.