Bilkjøring og hasj

Hei! Jeg røyket hasj. Tok noen trekk men kjente det hadde effekt. Hvor lenge må jeg drøye før jeg kjører bil? Det er vanskelig å finne informasjon om dette på nettet. Jeg leser jo at det vil spores på urinprøver og i blodet ca ett døgn etterpå. Men vil ikke bittesmå mengder være i blodet lenge? Og kan man da feks ikke kjøre bil på 2 uker??

Kvinne, 28 år fra Oslo
Når du røyker hasj vil virkestoffer kunne påvises i blodet ditt i ca 12 timer etter inntak. I urin kan det spores lenger, etter enkeltinntak opp mot en uke. Det betyr ikke at du er påvirket i hele denne uken, men at nedbrytningsstoffer har lagret seg i fettvevet i kroppen din og skilles sakte ut via urinen. Når det gjelder tester og bilkjøring er det som regel blodprøver eller spyttprøver som brukes. Grunnen til det er at det er konsentrasjonen av virkestoff du har i blodet/spyttet som sier noe om den faktiske ruspåvirkningen du har når prøven blir tatt. Så selv om enkelte stoffer kan påvises i urin i flere dager etter inntak, betyr ikke det at det er bittesmå mengder i blodet som påvriker deg og som slår ut på blodprøver. Etter å ha røyket hasj bør du altså drøye minimum 12 timer, og gjerne opp mot et døgn før du setter deg bak rattet.