Alkoholisme

Hei. Typen min er alkoholliker, men sitter nå i fengsel (8 mnd). Der kan han selvfølgelig ikke drikke, og jeg vil at han skal fortsette sånn når han kommer ut også. Når jeg sier til han at han kanskje burde innstille seg på å ikke drikke når han kommer ut, virker det helt uaktuelt. Han sier at han bare skal drikke i helgene, og ikke drikke seg full (bare ta noen få øl). Men er det mulig?
Kan han klare å kontrollere det? Det har skjedd opptil flere ganger at han har sagt at han bare skal ta noen få øl, så ender det opp med mange flere. Han drakk også daglig før han skulle sone i en veldig lang periode. Burde jeg stole på at han klarer å holde seg til de få ølene i helgen?

Kvinne, 19 år fra Akershus
Det er vanskelig å svare deg på om kjæresten din vil klare å redusere alkoholinntaket når han kommer ut fra fengsel. Noen klarer å slutte på egen hånd når de bestemmer seg for det, andre trenger hjelp. Det finnes ulike tilbud for dem som trenger hjelp. For noen er det nødvendig å legge seg inn til behandling, mens for andre er dagtilbud med hjelp av psykolog/terapeut tilstrekkelig. I Norge har vi også flere forskjellige foreninger som kan gi hjelp til dem som vil slutte å drikke. Eksempler på det er Norske lenker og Anonyme alkoholikere.
Hvis du har flere spørsmål om dette er du velkommen til å ringe oss på tlf 08588 hver dag mellom 11-19 eller chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.