Alkohol som sovemedisin

Hei. Min samboer bruker alkohol for å få roe ned og sove om kvelden. I snitt kanskje 3 halvlitere hver kveld. Han sier han ikke får sove uten dette inntaket og holder fast på at han ikke er avhengig, bare bruker det som medisin. Jeg er veldig bekymret for at dette har blitt en avhengighet og at det er derfor han ikke får sove uten alkohol, men jeg drikker så lite selv at jeg ikke føler meg kompetent til å vurdere det. Kan alkohol føre til at man får denne type søvnproblem?

Kvinne, 38 år fra Akershus
Alkohol fremkaller søvnen fortere, men kvaliteten på søvnen er ikke like bra som når man går til sengs edru. Det frarådes å drikke alkohol rett før man legger seg. Alkohol gjør det riktignok lettere med innsovningen, men det gir en urolig søvn med mange oppvåkninger som resulterer i en dårlig søvnkvalitet. Legger man seg med en promille i blodet vil man ikke klare å nå REM-søvnen, dvs den dype søvnen som gjør at vi er mest mulig opplagt om dagen. For mange er det å drikke mer en 7 øl i uken det meste laget, og man kan fort komme i en situasjon hvor man blir avhengig. For å prøve svare på ditt spørsmål om at alkohol kan være en årsak til at man kan få søvnproblemer, så vil svaret være ja, en vil komme inn i en ond sirkel med mange problemer som vikler seg i hverandre, avhengighet, uro, abstinens-problemer osv.