Venninne rusproblemer

vinflaske og -glassHei, min venninne har drukket mye alkohol nesten daglig de siste 15-20 årene. Hvilke helseproblemer kan hun regne med å begynne å få? nå Hun er på attføring og arbeidsufør, men jeg tror ikke hun har fortalt om problemene sine der. Synes hun sliter med hukommelse. Hvordan kan jeg hjelpe, hun blir rasende dersom jeg nevner at hun drikker for mye og vil ikke snakke om temaet.

Kvinne, 43 år fra Akershus
Virkning av gjentatte alkoholinntak
Langvarig høyt alkoholforbruk øker risikoen for utvikling av sykdommer i hjernen og nervesystemet, leversykdommer, betennelse i bukspyttkjertelen, økt blodtrykk, blødninger (særlig i fordøyelsesorganene), hjerneslag, enkelte former for kreft, samt fosterskader. Risikoen for leverskade synes først å øke ved daglig inntak på rundt 2-3 alkoholenheter (1 alkoholenhet tilsvarer for eksempel 1 glass vin eller 1 drink). For gravide kvinner kan selv små, gjentatte inntak være tilstrekkelig til å skade fosteret. Hukommelsen blir helt klart også påvirket negativt.
Større alkoholinntak kan hemme immunforsvaret slik at man blir mer mottakelig for infeksjoner.
Personer som drikker mye og ofte vil være mer utsatt for ulykker.
Etter lengre tids drikking kan det oppstå toleranse, det vil si at man må drikke større mengder for å oppnå samme effekt. Toleranseutviklingen og de akutte abstinensplagene vil forsvinne dersom man er avholdende noen uker. Ved meget langvarig bruk kan man derimot plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes alvorlige skader på lever og hjerne.
Påvirker hormoner
Alkohol kan påvirke nivået av flere hormoner:
• Mengden antidiuretisk hormon vil gå ned, slik at urinproduksjonen øker.
• Konsentrasjonen av stresshormonet kortisol øker.
• Andre stresshormoner kan øke; et symptom er uregelmessig hjerterytme.
• Blodsukkeret påvirkes fordi alkohol påvirker insulinet. Diabetikere må være oppmerksomme på dette.
Hvis hun er i en alder hvor graviditet er aktuelt. anbefaler vi repporten Alkohol og graviditet  (Sosial- og helsedirektoratet, 2005).
Avhengighet
Alle synes å kunne utvikle alkoholisme, men noen er mer disponert enn andre. Ved utvikling av alkoholisme vil stadig mer av livet dreie seg om alkohol. En vil stadig føle trang til nye alkoholinntak og bruke mye tid på å skaffe seg alkohol. Det vil være vanskelig å komme til hektene igjen etter drikking. En bevisst holdning til eget alkoholforbruk anbefales for å unngå avhengighetsutvikling.
KILDE: Folkehelseinstituttet.
Her følger noen generelle tips for kommunikasjon med en som har et rusproblem:
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig.
• Vær på tilbudssiden. Si at det er opp til henne, men at du kan hjelpe henne om hun bestemmer seg for å ta imot hjelp.
• Spør henne om hennes alkoholbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk.
• Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere henne ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke drikk sammen med henne.
• Ikke ta over ansvaret for hennes eventuelle plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for henne.
Hvis du ønsker flere tips eller noen å snakke med, kontakt oss gjerne på telefon 08588 (alle dager 11-19). Du kan også kontakte et veiledningssenter for pårørende.