Stilnoct

Hei ! Kan en bestille sovemedisin fra utlandet og er det lov ? Hvis ikke, kan en bestille her i Norge. internettside ? eller må en innom lege ?

Mann, 41 år fra Møre og Romsdal
Sovemedisin er reseptbelagt og kan ikke importeres uten at du har riktig dokumentasjon fra en lege. I Norge må du har resept for handle denne type medisin.
Det er tillatt å kjøpe legemidler via internett, hvis følgende betingelser er oppfylt:
– Legemiddelet er til eget personlig bruk (dvs. medisinsk bruk til seg selv).
– Legemiddelet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet. (Innha gyldig resept fra lege)
– Innførsel av legemidler pr. post er kun tillatt fra land innenfor EØS, og man kan maksimalt innføre en mengde som svarer til høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
– Legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler er ikke tillatt å innføre.
– Den som innfører legemidler må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er innkjøpt på lovlig måte og at legemidlene er til eget medisinsk bruk (for eksempel ved resept eller legeerklæring).
Du kan lese mer om retningslinjer for inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk på hjemmesidene til Statens legemiddelverk.