Rusbror..

altaltHei! Jeg har en bror som har et problem med alkohol og dop… Han drikker alkohol stort sett hver dag. Jeg vet at han har brukt mye dop før, og har hørt fra en usikker(!) kilde at han har begynt å bruke en del amfetamin igjen, vedkommende som har sagt dette bruker en del dop selv og jeg mistenker at han prøver å flytte fokuset fra seg selv til broren min ved å spre ord om at han bruker amfetamin.. Jeg vet ikke dette sikkert.. Foreldrene mine er veldig slitne etter alle disse tunge årene, og ofte får jeg dårlig samvittighet når jeg forteller dem om ting jeg får vite om broren min, siden jeg vet det kommer til å såre dem.. Ofte så forteller broren min meg ting, og da lar jeg hemmelighetene være hos meg.. Jeg har alltid lyst til å fortelle de til foreldrene mine, men redd for at de skal bli sinte på meg for at jeg forteller de slik ting slik at hverdagen blir enda tyngre.. Synes dere det er feil av meg å snakke med dem om broren min når jeg får vite ting om han?

Kvinne, 20 år fra Buskerud
Det er en stor belastning å være pårørende til en som er rusavhengig, og det er viktig at ikke all forkus blir rettet mot din bror. For at du skal slippe å bære på disse hemmelighetene til din bror, kan du si til ham at det han forteller deg går du videre med til foreldrene deres.Da kan det være at han ikke belaster deg med dette mer. Det er viktig at du kan snakke med foreldrene dine om disse tingen, for det er det de er til for. De skal beskytte deg og ikke omvendt. Dersom dere trenger noen å snakke med, kan dere kontakte Bragernes behandlingssenter i Drammen. De har pårørendeveiledning. Dere er også velkommen til å ringe oss på 08588.