Rusavhengig søster

blue-question-markHei! Min søster ruser seg på butangass og store mengder alkohol (oftest i kombinasjon). Hun er nå på ein rusavvennings-klinikk, men må reise derfra i morgen fordi hun lager mye bråk og drar de andre på insitutsjonen med seg når hun ruser seg. De ønsker ikkje lenger å ha henne der. Fortvila familie vet ikkje hva de skal gjøre fordi hun nå ikke har noe sted å bo. Jeg er sikker på at hun kommer til å dø som følge av gass-innhallering…eller f.eks kjøring i ruspåvirka tilstand (som hun ikke ser ut å bry seg med) Hun har også to små barn som trenger henne! Er så fortvila over situasjonen og vet ikke hva vi kan gjøre for henne, da hun ikke har motivasjon til å slutte.. Hva kan vi si til henne for at hun skal forstå alvoret av situasjonen? Hvordan motivere henne?

, 18 år fra Hordaland
Din søster er i aktiv rus og er ikke motivert til å slutte med det nå. Det er naturligvis en svært vanskelig situasjon for dere som er familien hennes. Dere ser alvoret i misbruket hennes og er også bekymret for barna som hun ikke evner å prioritere i denne tiden. Det er ikke lett å foreslå hva dere kan si til henne og hvordan dere kan motivere henne. Dere har sikkert fortalt henne hvor redde dere er for at hun skal dø av farlig rusing eller skade seg selv og/eller andre i ruspåvirket kjøring. Dere har vel også fremholdt situasjonen til barna og appellert til morshjertet hennes, uten at det har ført til at hun har endret adferd foreløpig. Det viktigste dere kanskje kan gjøre nå er å ta vare på dere selv som familie og  være stabile (omsorgs)personer i de små barnas liv fremover. I denne situasjonen, kan dere vurdere å snakke med barnevernet.
Hvis din søster ikke er motivert til å slutte å ruse seg nå, må dere kanskje avfinne dere med at dere kan stille opp for henne når hun bestemmer seg for å endre livet sitt. Dere kan faktisk ikke gjøre det for henne. Dere kan også ta kontakt med Veiledningssenter for pårørende som kan bistå dere som familie.