Pilleavhengighet?

Hei! Jeg tror jeg har blitt avhengig av paralgin forte/codaxol. Startet å ta noen i oktober, så har jeg bare aldri sluttet og dem får meg gjennom skolehverdagen. Med en gang jeg ikke tar dem blir jeg skjelven, kvalm og lignende. Hvor kan jeg få hjelp? Nå får jeg heller ikke tak i flere piller og da aner jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre! Hvis jeg forklarer legen problemet, vil jeg få ut flere piller så jeg ikke får sånne skjelvinger?

Kvinne, 18 år fra Nord-Trøndelag
For å ta det siste først: Vi kan ikke svare deg på hvilke medikamenter legen din vil og ikke vil skrive ut. Men legen kan helt klart hjelpe deg hvis du er åpen med han/henne. Det er ikke sikkert du får mer Paralgin forte eller Codaxol, nettopp fordi både Paralgin forte og Codaxol er avhengighetsskapende, og innheholder det narkotiske stoffet kodein.  Kodein kommer fra opiumsplanten og er klassifisert som narkotika i Norge. Opiumsplanten inneholder både morfin og kodein. Morfin er sterkere, men kodein er også et opioid.. (Morfin og kodein kan fremstilles syntetisk, men det har liten betydning i ditt tilfelle).
Det du opplever er temmelig klart opioidabstinenser fra kodeinen. Legen din kan muligens gi deg alternative medikamenter som kan hjelpe mot skjelvinger og lignende. Om det er et behov for deg, kan legen også henvise deg til en avrusningsklinikk hvor du vil få den hjelpen du trenger.
Hvis du tar i mot hjelp nå, vil du bli helt fin igjen i løpet av noen uker. Om du ikke tar imot hjelp, men fortsetter å bruke denne typen medikamenter, kan du risikere å utvikle et alvorlig rusproblem. Dette er ikke ment som en moralpreken eller konfrontasjon, valget er ditt og vi kan selvsagt ikke velge for deg. Trenger du noen å snakke med, er du selvsagt velkommen til å ringe oss på 08588 (alle dager 11-19) eller chatte med oss (hverdager 14-17).