Kjæresten min..

altKjæresten min fikk paralgin forte for store magesmerter for flere år siden. For halvannet år siden fant de ut hva det var, og det handler kun om matvarer han ikke tåler. Dermed kan han holde seg unna dette og dermed slippe de store smertene, selv om det er mange matvarer. Problemet er at han er avhengig nå. Det er lett å spise feil når han »bare kan ta paralgin» og samtidig har det gitt en viss psykisk avhengighet. Det letter jo psyken når livet er tungt. Han har fortalt at han før misbrukte innimellom, uten at det var fast. Akkurat nå har kjæresten min tatt skrittet med å slutte på Paralgin Forte og bli helt medisinfri, og han ligger med abstinenser i senga mi. Jeg veit ærlig talt ikke hvordan jeg skal takle det. Han er flott, en fantastisk mann på alle måter, men at han er avhengig av medisiner (og har en historie med misbruk) skremmer meg.. Hva skal jeg gjøre? Er det han driver med nå misbruk?

Kvinne, 23 år fra Buskerud
Det er jo veldig bra at kjæresten din har tatt skrittet og sluttet med Paralgin Forte for å bli helt medisinfri. Paralgin Forte inneholder kodein som er et produkt i opiatgruppen.
En viss andel av kodeinet (5-15%) i Paralgin Forte omdannes til morfin. Så hvis han har brukt såpass store doser av Paralgin Forte over tid vil nok kroppen hans ha fått jevnlig tilførsel av morfin. Når han slutter, og morfinet går ut av kroppen, vil han nok oppleve abstinenser med fysisk og psykisk ubehag. Noen opplever abstinensen som en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre kan få kramper, problemer med magen og føle seg veldig dårlige. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.
Vi tenker at det er bra for deg at du vet hva som skjer, og at det er normalt det han opplever. Det du kan gjøre er å støtte ham, sørge for at han får mat og drikke dersom det er praktisk mulig (om dere bor sammen f.eks.), og gi ham den informasjon du nå har fått av oss.