Jeg vet ikke hva jeg vil?

Jeg har røyket hasj sammenhengende daglig de siste 6årene, selvmedisinering.. jeg har vært ganske utpå i mine yngre dager, men andre stoffer… nå er jeg tilbake på dette, jeg røyker heroin daglig, for å klare spise, sove, rydde, fungere.. ingen ser meg ruset, ALLE tror det går såå bra med meg.
Jeg har ingen familie i liveie som lever, annet enn onkler og fettere.. tragisk. disse har og sagt at om jeg skeier ut igjen, slettes jeg fra familien.. så jeg kan ikke i noe. jeg er sterk. veldig sterk. å har bestemt å klare dette selv. har jo ikke noe valg.. jeg vil bare leve uten å måtte ha ting å døyve/flukt behovet.. angsten, uroen, å den skremmende lille lysten jeg har på å leve… jeg trenger hjelp til å leve normalt igjen… men om det er det mulig ? jeg er i mediayrket, og ingen skjønner/vet noenting, men nå føler jeg det begynner å henge i en tynn tråd.. While Iam chasing the dragon… jeg er bedre enn det jeg viser nå… men hvordan???

Kvinne, 30 år fra Østfold
Ut fra det du skriver høres det ut som du ønsker å slutte med heroin. Du vil jo gjerne, som du også skriver, kunne leve et “normalt” liv igjen. I lengden, er det som du sikkert vet, vanskelig å kombinere et heroin og cannabis-forbruk med å fungere optimalt på jobb. Egentlig har du vel ikke noe annet valg enn å slutte?
Mange som bruker narkotika klarer dette. Noen klarer det uten hjelp, andre trenger å oppsøke profesjonell hjelp. Det å være opiatavhengig sees i dag på som en sykdom, alle som er rammet av denne sykdommen har rett til helsehjelp.  Det å vente på et mirakel om at dagen skal komme om at du slutter å være avhengig, vil ikke komme av seg selv. Du er nødt til å ta noen tøffe valg, noe som blant annet betyr å ofre alt det du setter pris på ved å være «ruset». Derimot kan en økt grad av bedre selvfølelse av å mestre et rusproblem til slutt i seg selv føles som en rus.
Trenger du hjelp til å slutte kan et skissert av-venningsprogram/behandling se slik ut;
– Kontakt med fastlege eller NAV som henviser til behandling i spesialisthelsetjenesten
– Tenke over om et behandlingsopplegg med legemiddelassistert behandling  LAR kan være aktuelt for deg.
– Innleggelse for avgiftning/avrusning.
– Opphold eller poliklinisk hjelp ved behandlingsinstitusjon.
– Kontakte AKAN for råd og veiledning
– Besøk hos selvhjelpsgrupper som for eksempel Anonyme Narkomane.