Hvordan er reglene? Kan jeg bli tatt for hasj etter å ha røyket det 2-3 ganger også sluttet?

paragraf litenHei, jeg mistet nettopp bestekompissen min på grunn av masse stygge ( igrunn ulovlige ting ) han har gjort mot meg etc… og saken er at jeg vil gjerne finne masse å holde mot han, masse bevis etc… en av dem er at han røyker hasj, men så har det seg sånn at jeg også var med 2-3 ganger… men fant for ut at dette absolutt ikke er noe for meg og slutta med engang. Har ikke røykt siden nyttår og har ikke planer om å gjøre det noe mer. Det jeg lurer på er: om jeg skal anmelde han for hasj og det andre ulovlige jævelskapet han har gjort mot meg, kan jeg nå bli tatt for å ha røyket hasj flere månder tilbake, eller er det sånn at de må finne hasj i blodet ditt, eller huset? eller ?

Kvinne, 16 år fra Hordaland
Du kan anmelde lovbrudd til politiet, og du kan informere dem ved mistanke om noe ulovlig. Men det samme kan jo andre gjøre mot deg. Så du må selv vurdere om dette er en lur ting å gjøre. Vi ville vel kanskje tenke at det beste for deg ville være å bruke minst mulig krefter og energi på den tidligere bestekompisen din.
Det skal mye til å bli straffet for å ha røyket hasj flere månder tilbake. Det vil ev. være i tilfelle du erkjenner forholdet.