Hvor lang tid for å skrive LAR søknad?

Jeg har en søster som er heroinmisbruker, hvær uke de siste månedene har jeg fulgt min søster til møter på sosialkontoret for å søttte henne under møtene. møtene har gått ut på at rusmiddelkonsulent og sossialkuratoren skulle få svar på de opplysningene de trengte for å sende LAR søknad. nå er det snart en måned siden de sa at de skulle begynne å skrive søknadden, og jeg har ikke hørt noe mer. Jeg lurer derfor på om det finnes noen lover som sier hvor lang tid de har på å skrive søknaden når de har all innformasjon de trenger? vet at det er 1 måneds behandlingstid på søknadden, men lurer på om det finnes regler for hvor lang tid de har på å skrive den? hilsen bekymret pårørende

Kvinne, 25 år fra Hordaland
Vi kjenner ikke til noen lov som sier hvor lang tid det offentlige kan bruke for å sende en slik søknad . Det er sikkert mange ulike forhold som har betydning for saksbehandlingstid, så som om det er en vanskelig sak, om de må hente inn mer informasjon, bemanningssituasjon på kontoret eller lignende. Desverre er det nok ikke uvanlig at NAVbrukere må vente i 6-8 uker på behandling av saker på grunn av at NAV har mye å gjøre.  NAV er i sitt arbeid underlagt forvaltningsloven og i §11.a står det at «Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold». I praksis betyr det at NAV må begrunne hvorfor de bruker lang tid på å skrive søknaden. I henhold til §11 i samme lov har NAV også veiledningsplikt overfor din søster slik at hun skal være i stand til å ivareta sine interesser på en best mulig måte. Deler av forvaltningsloven ligger på hjemmesiden til NAV og du finner den ved å gå inn her. Det din søster derfor kan gjøre i første omgang er å kontakte NAV, henvise til deres veiledningsplikt og spørre om hvor lang tid det vil ta før de får skrevet og sendt søknaden.