Hva gjør kombi hasj/thc/benzodapiner…

Jeg har null peiling på slikt, men pga visse forhold ønsker jeg finne ut hva gjør denne kombinasjonen med en person? Hvor trygg er en slik person bak et ratt, er person istand til å ta vare på andre rundt seg? og når det også ligger er stort inntak av alkohol bak, men kanskje ikke alltid alt av dette samtidig. Jeg tror hasjen brukes som angst dempenede, også benzodin.

Kvinne, 33 år fra Østfold
Benzodiazepinene er legemidler, som i hovedsak benyttes for sine beroligende, angstdempende, søvnfremmende, krampestillende og muskelavslappende virkninger. Virkningen/rusen kommer etter 10-60 minutter og kan vare i flere timer. Under bruk blir korttidsminnet og hukommelsen dårlig, talen kan bli sløret og brukeren søvnig. Brukeren kan oppleve likegladhet. Noen kan få uventede virkninger som oppstemthet og aggressivitet når de bruker benzodiazepiner.
Benzodiazepiner er vanedannende, og bruk kan føre til avhengighet. Ved gjentatt bruk over tid oppstår det toleranse, dvs. at brukeren må ta høyere doser for å oppnå samme effekt. Brukere kan etter en tids bruk oppleve abstinenser i form av bl.a. uro, angst, kvalme, kramper, skjelvinger, hjertebank, økt puls og blodtrykk når de ikke får tilført stoffet.
Når man blander benzidiazepiner med dempende stoffer, som alkohol og hasj, vil de kunne forsterke hverandres dempende effekter, og man vil bli mer ruset enn om man kun tok ett av stoffene. Det er ikke vanlig å få en overdose om man kun inntar benzodiazepiner, og høye doser trengs før det regnes som potensielt dødelig. Dersom stoffene brukes i kombinasjon med alkohol, eller andre dempende rusmidler, øker derimot faren for en overdose betydelig. Her kan du lese mer om hasj og alkohol.
En person som bruker hasj og benzodiazepiner samtidig, og av og til i kombinasjon med alkohol, vil derfor ikke være trygg hverken som sjåfør eller som omsorgsperson. Her finner du informasjon om trafikk/bilkjøring og rusmidler.