Hjelp til å slutte » chase the Dragon»

Jeg har vært inn og ut av ungdomshjem, og rehabs som eldre, siste beh. var som 22-25åring. vellykket. helt til hele verden raste i hodet mitt, stressfaktor og anst på 98/100… ingen vet noe om dette andre enn dealeren min som jeg møter hver uke, jeg bestemmer meg for å slutte hver uke, og så vil jeg ikke alikevel… dette er slitsomt og funker ikke i lengden.. jeg er såå bra, og vil ikke bli en av disse tunge sjeler jeg får helt vondt i hjertet av! vil bare makte å være nykter… noen nettside, eller utradisjonelle forslag til ei som meg? jeg ønsker å fikse dette på egenhånd nå, fordi jeg har god erfaring innen den type terapi etc, så har verktøyet.. trenger bare viljen .. hvor finner jeg den?? hjelp meg å hjlpe meg ? dere har vært stor hjelp for meg siden dere startet. nå trenger jeg dere igjen.. Takk!!!

Kvinne, 29 år fra Østfold
Vi antar – siden du skriver «chase the dragon» – at det dreier seg om røyking av heroin. Spørsmålet ditt om hvordan få viljestyrke nok til å slutte når du både er motivert og har verktøyene er ikke lett å svare på. Avhengighet er sammensatt og komplekst. Rus virker på hjernens belønningssystem som er nødvendig for å overleve. Når du ruser deg skapes en belønningsreaksjon i hjernen når man opplever noe godt – på engelsk: ”liking”. Enkelte slike opplevelser kan tillegges en særskilt betydning, og det oppstår et ønske om å gjenta handlingen – på engelsk ”wanting”. Man ønsker seg mer av det man nettopp har fått. Denne mekanismen regnes for å være sentral både for menneskers overlevelsesevne og for utvikling av avhengighet. Det som er interessant er at liking og wanting går i hver sin retning. Liking reduseres fordi kroppen venner seg til rusmiddelet, mens wanting blir sterkere. Wanting ligger også latent etter at du har sluttet med rusmiddelet og vekkes til live i situasjoner hvor du blir minnet om rusopplevelse.
Din situasjon handler kanskje mye om akkurat dette at det er vanskelig å la være for du har så mange minner om det og (som de fleste andre) kommer ofte i situasjoner hvor du kanskje kjenner på ett savn eller minne om rus som gjør at du mister motivasjonen, og bare kjenner på hva du vil ha. Hvis vi skal gi deg noen råd er det kanskje derfor å skrive ned hvilke situasjoner, handlinger eller tanker som får deg til å ønske å bruke rus. Legg om rutinene, finn noe å erstatte rusen med, gjør noe godt for deg selv, bruk verktøyene og husk at trangen til å ruse seg vil avta over tid.
Du kan lese mer om avhengighet på våre nettsider, og du kan se om du kan finne noen gode tips på selvhjelpsprogrammet til Rushjelp.no.
Det er også mulig du trenger hjelp fra det offentlige igjen. I så tilfelle er det beste å snakke med fastlegen din om henvisning til avrusning, og/eller et annet passende tiltak.