Hjelp meg!

rustlf-logo 75x67Hei, Jeg kjenner ei jente som har blitt voldtatt for 9mnd siden. Hun fortalte meg dette for 4 mnd siden. Etter den gang utviklet hun store psykiske problemer i form av traumer, flashbacks, angst og søvnløshet. Hun begynte å oppsøke miljøer hun visste hadde tilgang til narkotika. Hun begynte å ruse seg på hallusinogene stoffer. Men har også tatt steget fram til heroin! Jeg vil hjelpe henne, men hun vil ikke til psykolog, fastlege eller helsesøster! Hun har skilte foreldre og de skal heller ikke få vite noe. Sier jeg noe der så ender hun livet sitt! Hva gjør jeg? Min venninne er 17 år

Kvinne, 18 år fra Sør-Trøndelag
Det er nok viktig at din venninne får bearbeidet voldtekten sammen med noen. Da trenger hun ikke komme inn på rusbruken med én gang. Men dette er det viktig at hun sier noe om etter hvert. Bruk av rusmidler vil neppe gjøre situasjonen bedre for henne, og det kan du formidle. Det kan være lurt om du tenker gjennom hvor langt du er villig til å gå. På den ene siden: du kan snakke med henne, fortelle om din bekymring, og håpe hun hører på deg. På den andre siden: hun er under 18, og ikke myndig. Derfor vil vi anbefale deg å snakke med hennes foreldre/foresatte og fortelle om situasjonen. Du kan også snakke med barnevernet og gi dem en bekymringsmelding. Det finnes også andre steder å henvende seg for den voldtatte, eller du som har en venninne som er voldtatt.
Har du blitt voldtatt, eller kjenner noen som har blitt det, kan du ta kontakt med DIXI – ressurssenteret for voldtatte –
Telefon: 22 44 40 50,
Sms: 930 58 070
e-post: dixi@dixioslo.no