Hasj

cannabise det farlig og røyke hasj i lengden?? livet mitt går til helvete pga det, jeg begynner og deppe veldig fortiden.. tenker selvmord veldig ofte!! hjelp meg

Mann, 12 år fra Hordaland
Det høres ut som du er i en vanskelig situasjon og symptomene du beskriver er ikke uvanlig å få ved hasjrøyking som har pågått over tid. Disse beskrivelsene gir deg informasjon om noen av bivirkningene ved hasjrøyking:
Korttidsvirkninger:
Virkningene av cannabis (og andre stoffer), kan variere sterkt og avhenger av mengden og styrken på stoffet, personlighetstypen til brukeren, samt omgivelsene og forventninger til rusen.
Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger forekommer også, avhengig av sinnstilstand, mengde stoff og innhold av THC.
Ved meget store doser kan cannabis ha liknende virkninger som LSD og andre hallusinogene stoffer. Virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelses-forestillinger.
Langtidsvirkninger:
Når rusen er over, finnes fortsatt  THC i kroppen. THC er fettløselig og lagres ved at det bindes til fettvevet. Selv om alt THC er ute av kroppen etter en ukes tid, vil nedbrytningsprodukter – metabolitter – kunne holde seg i organismen i lang tid, opp til en måned etter siste tilførsel. Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om det er uvisst i hvilken grad disse aktive.
Langvarig bruk øker risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner, kan utløse psykoser hos disponerte individer og kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.
Fysisk kan langtidsbruk svekke lungefunksjonen og gi kronisk bronkitt, astmaplager og andre lungesykdommer, inkludert økt risiko for lungekreft, redusere kroppens immunforsvar mot infeksjoner, samt påvirke hormonbalansen i kroppen både hos menn og kvinner. Hos høykonsumenter nedsettes konsentrasjonene av det mannlige kjønnshormonet testosteron, og seksualdriften kan bli svekket. Hos kvinner kan det skje forandring i de hormonene som styrer eggløsningen og mensturasjonssykllusen kan forstyrres.
Det er svært vondt og vanskelig å gå med selvmordstanker og vi anbefaler deg absolutt å snakk med noen voksne om dette. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldrene dine så er det flere andre instanser du kan kontakte. Helsestasjon for ungdom er et sted å henvende seg. Helsesøster på skolen eller en lærer du føler tillit til er et annet alternativ. Du kan også kontakte Kors på halsen som er en hjelpetelefon for barn og unge. Du må også gjerne kontakte oss på tlf: 08588 (11-19) eller chatte med oss på hverdager (14-17).