Cannabis og bilkjøring

Hei! Jeg har et spørsmål. Jeg har en bror som røyker hasj daglig. Det virker som han fungerer greit til tross for dette, men noe som bekymrer meg er kombinasjonen av røykingen og bilkjøring. Det er ikke sånn at han setter seg i bilen rett etter han har røyket, men han venter ofte ett par timer, til han føler seg «normal» så det jeg lurer på, hvor mange timer bør det egentlig gå før han kan sette seg bak rattet? Uten at dette skal slå ut på en eventuell blodprøve hvis han blir stoppet i en kontroll?

Mann, 22 år fra Akershus
Hvor lenge hasj kan påvises i blodet er individuelt, men rundt 12 timer er vanlig. Dette påvirkes også av hvor ofte og hvor mye hasj som brukes. Hvis din bror røyker hasj hver dag ser vi ikke bort i fra at han egentlig ikke burde sittet bak rattet i det hele tatt, for i noen tilfeller kan det påvises i blodet over et døgn. Politiet har spyttprøver som de skal bruke i trafikken. På disse prøvene kan hasj påvises omtrent like lenge som i blodet. Du kan lese mer om hasj og bilkjøring i denne artikkelen fra NHI (Norsk Helseinformatikk).