Avrusning – hasj

cannabisHei! Jeg er en gutt på 21 år som nå har røyket hasj i overkant av ett år (vært ruset omtrent hele døgnet denne perioden). Så aldri selv at jeg hadde et problem med hasj, tenkte jo at jeg kunne slutte når som helst.. først nå nylig gikk det opp for meg hvor mye dette stoffet har ødelagt meg og ødelagt for meg.. jeg er nå på min sjette dag uten hasj og jeg føler ikke at suget går bort.. hvor lang tid tar det før suget går bort? Har du/dere noe tips på hvordan jeg kan få tankene på annet? Jeg er nylig blitt arbeidsledig.. aldri slitt med depresjoner før jeg var litt «inni» hasjrøykingnen.. men nå har jeg depresjoner som tærer på! Hva kan jeg gjøre? Nå som jeg er arbeidsledig sliter jeg med økonomien, noe som også tærer på! Jeg får inkassoer, jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre! jeg tror jeg hadde hatt godt av å gå til en psykolog, men jeg har som sagt en økonomi som ikke rekker til, er dette noe jeg kan få dekt på et vis? Må jeg gå til noe avrusningssenter? For det er i mitt tilfelle helt uaktuelt.. vet ikke helt hvorfor engang.. kanskje det har noe med stoltheten min å gjøre?off.. vel, jeg vet ikke om dette er noe relevant spørsmål.. men sitter her hjemme å freaker litt ut! Vil ikke ruse meg.. men føler det er den eneste utvei fra depresjoner å drit! Men vet jo innerst inne at det er hasjen som ødelegger meg!! 🙁 Takker for alt av svar, på forhånd takk!

Mann, 21 år fra Vestfold
Du har allerede kommet godt i gang, så vi håper du klarer å holde ut! Du trenger ikke å legge deg inn for avrusning, selv om det det virker tungt og situasjonen er vanskelig nå.
Abstinensperioden kan deles opp i 3 steg, som hver for seg har sine problemer og kjennetegn. Det første steget – som du er inne i nå – varer i ca. 12 dager og har et medisinsk preg:
• Søvnforstyrrelser
• Kald og varm svetting
• Øket drømmeaktivitet
• Muskelverk
• Hodepine
• Snue
• Dårlig mage
• Irritasjon
• Negative følelser
Hva er viktig å tenke på under denne fasen av avvenningen?
Ta ikke en beslutning om at du i framtiden aldri mer skal røyke hasj. Bestem deg for at du i dag ikke skal røyke hasj. I morgen beslutter du deg for å være rusfri osv.. Det går ikke an å gradvis minske inntaket av hasj. Om du røyker en gang pr. dag, ødelegger du din mulighet til å hanskes med de følelsene som kommer fram. Tilbakefall i dette stadiet er ofte en flukt fra de symptomene som er nevnt ovenfor. Her kan du lese mer om gode råd og tips under hasjavvenning.
Vi anbefaler deg å snakke med fastlegen din så raskt du kan. Legen kan henvise deg til en psykolog. Du vil da kun betale en liten egenandel. Når du har betalt 2 620 kroner for helsetjenester, har du rett på frikort. Her kan du lese mer om frikortordningen.