Av og til

olflaske2Hei! Det kan hende, at når jeg tar en fest, at jeg må drikke til jeg sovner. Det skjer en til to ganger i måneden. Men drikker aldri når jeg våkner opp da. Er det et tegn på at jeg har et alkoholproblem å bør slutte å drikke? Er student å drikker en til to ganger i uken. Min far mener jeg bør se på mitt alkoholforbruk. Drikker jeg for mye, personlig mener jeg at jeg drikker mindre enn andre på min alder.

Mann, 26 år fra Rogaland
Vi kan ikke si om du har et alkoholproblem eller om du drikker for mye ut fra det du skriver.  I din beskrivelse av situasjonen din drikker du en til to ganger i måneden til du sovner på festen. I tillegg drikker du en til to ganger i uken, men skriver ikke hvor mye du drikker totalt ukentlig. Alkoholforbruk defineres etter alkoholenheter, og en standard alkoholenhet inneholder 12 gram alkohol og gir ca 0.25% promille. WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som for eksempel organskader. Det er ikke godt å si om du drikker mindre enn andre på din alder, men uansett kan det være lurt å tenke over hvorfor og i hvilke situasjoner du drikker for mye på fest. Er det sammen med noen spesielle mennesker? Er det drikkepress i miljøet? Hva slags humør er du i ? Glad eller lei deg? Hva gjør alkoholen med deg? Bedre selvtillit, humør etc.
Bergensklinikkene har et test- og selvhjelpsprogram som du kan bruke for å finne ut om du drikker mer enn det som er anbefalt. Hvis det er så at du drikker til du sovner uten å ville det anbefaler vi deg denne siden til ung.no «ikke om å gjøre å tåle mest«.