Venn med narkotikaproblemer

blue-question-markhei. Jeg har en venn som jeg vet at bruker hasj og kansje også kokain, i tilleg drikker og røyker denne personen. Jeg har tenkt på å snakke med de foresatte men det viser seg at faren er kilden til alkoholen… Jeg har også tenkt på å snakke med barneværnet men det er mange dårlige erfaringer (personlige og andres) fra barneværnet i kommunen. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 15 år fra Akershus
Så flott at du tar kontakt med oss for å få råd om hva du skal/kan gjøre for vennen din. Slik du beskriver det, høres det ut som han trenger at noen bryr seg om ham og hans situasjon. Når ungdom skriver til oss og lurer på hvordan de kan hjelpe venner, så råder vi ofte til at de bør ta kontakt med noen voksne som de stoler på. Dette har du allerede tenkt på, men å ta kontakt med foreldrene var ikke aktuelt slik du vurderer det nå. Det er leit å høre at du (og andre ungdommer) har dårlige erfaringer med barnevernet i kommunen. Vi henviser ofte til dem, siden de faglige føringer som sier at ungdom med rusproblemer skal prioriteres og at de har et lovverk som kan sette iverk tiltak. Er det noen andre i nærmiljøet ditt som du kan snakke med? Er det en lærer eller helsesøster på skolen som du stoler på? Kanskje det er en helsestasjon for unge eller Utekontakt der dere bor? Her finner du lenker til ulike hjelpetilbud. Det er viktig at du ikke blir sittende alene og føle ansvar for situasjonen til din venn. Du kan også chatte med oss (hverdager mellom 14 og 17) eller ringe oss 08588 hver dag mellom 11 og 19.