Ungdom og alkohol

altJeg fant en flaske sprit på rommet til min 14 år gamle datter. Jeg ønsker og håndtere dette på rett måte, så jeg trenger råd og tips om hvordan jeg skal gå frem på en best mulig måte.

Kvinne, 36 år fra Troms
Vi er litt usikre på hva du mener med å «håndtere dette på rett måte»? Det er vel ganske vanlig å reagere med en samtale umiddelbart  når foreldre eller andre finner sprit på rommet til en 14-åring. Snakk med datteren din om ditt funn, og lytt til hennes forklaring.Vis interesse for hennes fritid og miljøet hun vanker i. Å ha klare og tydelige grenser er viktig for en 14-åring, og det er ikke ok. at en 14-åring drikker sprit. Foreldrenes holdninger til alkohol vil også prege barnas holdninger.