Tips til og hjelpe en kamerat med alkoholproblem

Hei jeg har en kamerat på 20 år som sliter veldig med alkohol. Han sliter mye med tanker og har blitt stemplet som psykisk syk, og han tror at det hjelper og drikke bort sorgene sine «/ har forklart han flere ganger at det ikke hjelper og at det bare sårer de rundt han. Han vil ikke innrømme at han har et alkoholproblem, straks han får tak i penger bruker han meste parten på alkohol. Når han får blackout, drar han til nærmeste utested for og få noe og drikke selvom det er i ukedagene. Har vært psykologen hans lenge nå, men jeg kan ikke hjelpe han hele tiden, går utover meg og blir bare liggende og tenke på det om natten. Så har dere noen tips til hvordan jeg og andre kan hjelpe han og bli kvitt problemet?

Kvinne, 20 år fra Finnmark
Mange pårørende til personer som har rus og/eller psykiske problemer opplever det som veldig vanskelig. De pårørende (i dette tilfellet deg og vennene dine) har et ønske forandring. Hvis personen det gjelder enten ikke vil, eller er ambivalent til å søke hjelp, blir det vanskelig, og de pårørende føler seg både hjelpeløse og rådløse i situasjonen. Slik vi forstår det har du og vennene dine forsøkt å hjelpe så godt dere kan, og også vært så hjelpsomme at det tilslutt går utover egen velbefinnende.
Det virker som du og vennene dine har forsøkt mye, er ganske slitne av situasjonen og opplever dere som ganske maktesløse. Vi foreslår at du/dere gjenomfører en bekymringssamtale med kameraten og ser om det kan hjelpe med en sturkturert samtale som setter fokus på dere selv og deres bekymring for han. På den måten får dere vite hva han selv mener om situasjonen, om han ønsker å gjøre noe med den og søke profesjonell hjelp for problemene sine hvis det er nødvendig. Under finner dere en guide til bekymringssamtalen.
Hvordan skal jeg bruke guiden?
Guiden er et sett av retningslinjer og anbefalinger utviklet for å hjelpe noen som har et rusproblem. Noen av retningslinjene, som f.eks. «tips om kommunikasjon,» kan være nyttig i mange ulike situasjoner, mens andre, som f.eks. «hva skal jeg gjøre i et medisinsk nødstilfelle?» er veldig spesifikke, og kanskje ikke treffende for den det gjelder. Alle mennesker er unike, og det er viktig å skreddersy hjelpen så man imøtekommer personens behov. Retningslinjene passer ikke nødvendigvis for alle og enhver som har et rusmiddelproblem, og problemer med rusmidler kan også være knyttet til mentale problemer.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker rusmidler:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk og evt. psykiske problemer uten å bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker», «nervervrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Vi håper at guiden kan være til hjelp for deg og gjøre det lettere å ta opp noe som er et vanskelig tema. Tenk godt igjennom hva du/dere vil si og formuleringene før samtalen, og la deg/dere ikke avspore under samtalen. Hvis han blir sint, unnvikende, angriper deg eller lignende betyr det ikke at han ikke har hørt hva du/dere sier og kanskje vil han tenke over det som har blitt sagt. Det kan derfor være lurt å avtale et nytt møte hvis du/dere tror han trenger tid på å tenke over det du/dere har sagt.
Hvis han ønsker hjelp for problemet med alkohol og/eller psykiske problemer må han kontakte fastlegen sin som kan henvise han videre til behandling.
Både han det gjelder og dere er velkommen til å kontakte oss på RUStelefonen 08588 mellom 11-19 hver dag hvis det er behov for det. Dere kan også chatte med oss på hverdager mellom kl 14-17.