Steve Jobs og LSD

lsdHei! Vet dere om det er gjort noen seriøs forsking rundt LSD de siste årene? Jeg vet at dette er et farlig stoff som kan ødelegge deg, men stoffet har tydeligvis positive sider også, spesielt når det kommer til kreativitet og å «tenkte utenfor boksen» Apple-gründer Steve Jobs er jo kjent for å ha innrømmet at å ta LSD er noe av det viktigste han har gjort i livet sitt, og når slike ord kommer fra en mannen som har bygget opp verdens største selskap noensinne, må man jo spørre om forskere kanskje ser nærmere på de «positive» effektene av LSD? Dette sa han på 60 minutes: «The time we grew up in was a magical time. And it was also a very, you know, spiritual time in my life. Definitely taking LSD was one of the most important things in my life and not the most important. But right up there.» Og han sier også noe liknende i biografien sin. Andre suksessfulle som har prøvd LSD er Bill Gates og Karry Mullis, som vant en Nobel-pris i kjemi. PS! Jeg har ikke prøvd LSD selv og har heller ingen planer om å prøve det, men synes det er interessant å lese om hvor mange som har tatt dette og kommer ekstremt langt her i verden. Håper på et seriøs og utfyllende svar 🙂

Mann, 34 år fra Oslo
Så vidt vi vet gjøres det stadig studier, av varierende kvalitet, rundt LSD. Noen av disse foreslår at resultatene kan tolkes på en måte som setter bruk av LSD i et positivt lys, mens andre studier konsekvent benekter dette.
Du nevner flere personer som har gjort det bra, og som har prøvd LSD. Vi stiller oss tvilende til at LSD bruken er årsaken til deres suksess, vi tenker at selv om det kan ha vært en positiv opplevelse for dem så hadde de sikkert vært akkurat der de er i dag uavhengig av eventuelle LSD erfaringer. Det er jo ikke slik at majoriteten av de som «har gjort det bra» har brukt LSD, og disse historiene sier jo ingenting om alle de som har brukt LSD og ikke «gjort det bra». Sånn sett er det kanskje med LSD som med mye annet, hvordan du reagerer på det er høyst individuelt, noen liker det og noen liker det ikke. Og av de som liker det er det noen som har hatt suksess, men sånn er det med alle (rus)midler. Det er veldig mange som har drukket mye alkohol, brukt mye cannabis eller drukket mye melk, uavhengig av dette vil noen av dem oppleve suksess i livet.
Ferdigheter og egenskaper oppstår ikke fordi man bruker et rusmiddel – f.eks. LSD. Når Jobs sier at «LSD was one of the most important things in my life», betyr ikke det at LSD er årsaken til Apples suksess. Og i sitatet snakker han om sin oppvekst/ungdomstid. I den tiden var nok åndelige verdier sentrale for ham. Senere i livet hans kan det virke som de materielle verdiene ble temmelig viktige.
Vi legger med noen lenker til artikler om forskjellig typer bruk av LSD/hallusinogener. Klinikere/terapeuter har tydeligvis begynt å interessere seg for psilosybin som hjelpemiddel i visse typer terapi. Virker som en god del av dette foregår på Johns Hopkins University
Baltimore, Maryland<https://www.jhu.edu/>
* How Psychedelic Drugs Can Help Patients Face Death<https://www.nytimes.com/2012/04/22/magazine/how-psychedelic-drugs-can-help-patients-face-death.html?pagewanted=all&_r=0>
* Hopkins researchers study therapeutic use of psilocybin in magic mushrooms<https://www.emaxhealth.com/1020/hopkins-researchers-study-therapeutic-use-psilocybin-magic-mushrooms>
* <https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEMQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.csam-asam.org%2Fpdf%2Fmisc%2FGrob_Article.pdf&ei=o2jpUPCZMYqM4ASe5IDQCA&usg=AFQjCNGhRHpXj_4ghGzh-RGIlcLMwOGczw&bvm=bv.1355534169,d.bGE> THE use 0F PSILOCYBIN IN PATIENTS with advanced cancer and existential anxiety<https://www.csam-asam.org/sites/default/files/pdf/misc/Grob_Article.pdf>
* Psilocybin for Anxiety and Depression in Cancer-Psilocybin may help improve quality of life in terminally ill people.<https://www.psychologytoday.com/blog/unique-everybody-else/201210/psilocybin-anxiety-and-depression-in-cancer>
* Psilocybin Therapy Documentary <https://www.realitysandwich.com/psilocybin_therapy_documentary>
Se også «Helge Waal: – Bruken av LSD var ingen skandale<«>https://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27762>» Psykisk helse nr 1 – 2008<https://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27757>