Stadige blackouts

Hei, Jeg sliter med blackouts. Har ikke lyst å slutte å drikke, jeg sier det er pga det sosiale. Eller kanskje jeg sier det til meg selv. Drikker i grunn ganske sjeldent, og føler ikke noe ‘behov’ for alkohol i hverdagen eller helg, for den saks skyld, men føler samtidig at jeg kun har kontroll den første sixpacken på fest- etter det.. jah, våkner jeg og husker lite. Har også fått høre at jeg har blitt opplevd som agressiv og uforståelig ved et par, kanskje tre anledninger over de siste 3 årene. Usikker på hvordan jeg burde gå fram, men det er jo et problem, og ønsker å få bukt på det, men samtidig er jeg redd for å havne utenfor kameratgjeng og andre sosiale sirkler og bli ‘han som aldri er med på noe’. Ikke egentlig et spørsmål, mer enn redegjørelse for meg selv. Har dere noen tips for hvordan jeg skal gå framover, kan en alkoholfri hverdag være oppnåelig i dagens samfunn som en ung mann?

Mann, 25 år fra Vestfold
Vi tror absolutt at en alkoholfri hverdag er mulig, men vi tror at det innebærer at du tar et gjennomtenkt valg, og at du er sikker på at dette er noe du vil. Det viktigeste er nemmelig at du er motivert. I så fall kan det være en god ide å begynne med å informere om ditt valg til de nærmeste vennene dine. På den måten vet de hva du har bestemt deg for og dermed kan de være med på å tilrettelegge for deg. Du får også en mulighet til å informere dem om hvordan de best kan hjelpe deg med dette, du kan for eksempel si at du gjerne vil være med på sosiale sammenkomster som før (hvis du vil det da). Videre kan det være lurt å bygge seg opp et nettverk med andre som heller ikke ønsker å drikke, for eksempel idrettsmiljøer eller andre foreninger.
Avslutningsvis noen tips:
• Først og fremst skal du tenke på at det er helt greit å si nei, hvorvidt du skal drikke alkohol er fullstendig opp til deg
• Ha med deg din egen drikke på fest, da er det mindre sjanse for at du blir tilbudt noe
• Hold deg i aktivitet på sosiale sammenkomster. Dans, gå rundt og snakk med forskjellige folk. Det er letter å ty til alkohol dersom du bare sitter stille
• Forbered noen motspørsmål hvis du blir spurt om hvorfor du ikke drikker – «Hvorfor drikker du?» eller «Jeg liker ikke hvordan jeg reagerer på alkohol og har det like gøy uten»