Spørsmål om abstinens

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg lurer på hva abstinenser i sammenheng med narkotika er og er det noen symptomer jeg kan se etter som kan si om man har det? Hva gjør det med kroppen din, og hvordan er behandlingen/avrusingen for dette? Jeg har hørt at man blir ute av stand til å snakke eller kan få nedsatt kommunikasjonsevne? Er dette sant?

Kvinne, 15 år fra Hedmark
Hvordan abstinenser arter seg, og hvor lenge de varer, kommer helt an på hva man har ruset seg på, og hvor lenge.
Heroin og andre opiater
Vanlige abstinenser ved heroinabstinenser er oppkast, diaré, feber, skjelvinger, svettetokter, kramper og søvnproblemer. Dette varer normalt i 3-5 dager, så roer det seg gradvis. Det å passe på å få i seg mat og drikke er viktig. Også viktig at å prøve å hvile og slappe av, selv om det er vanskelig å sove. Les mer om heroin her.
Kokain, amfetamin
Har man foreksempel brukt sentralstimulerende (kokain, amfetamin) er det også viktig med drikke og søvn. Abstinensene på sentralstimulerende er f.eks at man blir nedstemt og sliten, får angst og/eller paranoia, og i noen tilfeller krampetendenser. Les om amfetamin her og kokain her.
Tabletter
Har man tatt mye narkotiske tabletter, B-preparater som Valium og liknende, vil abstinensene først komme etter noen dager. Da vil man ofte kjenne på skjelvinger, kramper, bli psykisk kjørt (angst, nedstemt). Les mer om disse medikamentene her. Du kan også lese mer om ulike rusmidler og hvordan de virker på RUStelefonen sine hjemmesider på «fakta om rus«.
Hasj og marihuana (cannabis)
Cannabisabstinenser likner på tegn på alminnelig mistrivsel og livsvansker. De vanligste er irritabilitet, kald og varm svetting, dysfori (surhet, gledeløshet), ofte forstyrrelser i matlyst med kvalme eller uvelhet. Svært mange får søvnvansker. Mye av dette kan tolkes i retning av at livet oppleves vanskelig, gledesløst, irriterende og med liten mening. Mange brukere skjønner ikke at dette er abstinensplager og reagerer derfor med å tenke at livet er for vanskelig, omgivelsene er for negative, alt er for vanskelig. Dette kan selvsagt svekke viljen til å slutte.
Hvordan er behandlingen/avrusingen for abstinenser?
Avrusning er meget ubehagelig og en stor påkjenning for den det gjelder. Men det du lurer på er sikkert hvordan det foregår. Det foregår (som oftest) på avgiftningsseksjoner. Avgiftningsseksjonenetilbyr avgiftning og abstinensbehandling, medikamentstøttet behandling, støtte og motivasjon i endringsprosesser, kontaktetablering og videreformidling til andre typer hjelp og annen spesialisthelsetjeneste. Opphold på en avgiftningsseksjon kan vare fra noen dager opptil flere uker.
Ved meget sterke abstinenser kan nok personer mer eller mindre være ute av stand til å snakke. I alle fall kan de få nedsatt kommunikasjonsevne. Dette gjelder nok i størst grad de aller tyngste misbrukerne som heroinister og tunge alkoholikere. For dem kan abstinenser i aller verste fall være dødelig.