Skader av amfetamin?

amfetaminHei! For fire dager siden så prøvde jeg amfetamin for første gang. Dette sammen med alkohol. Jeg er usikker på mengde, men jeg ble veldig gira og klarte først å sove etter 44 timer ved hjelp av sovetablett. Jeg kommer forhåpentlig vis ikke til prøve igjen. Det jeg lurer på er hvilken skade som allerede har skjedd? Jeg har en følelse av at jeg har litt nedsatt hjernekapasitet, eller, dårligere hukommelse, færre assosiasjoner og dårligere refleksjon. Er dette noe som kan være en bivirkning? Jeg lurer også litt på det her med depresjon. Jeg er allerede inne i en depresjon, og har følt meg litt lavere etter inntaket. Gir amfetamin en varig skade på synapsen/reseptorene for serotonin/dopamin/etc? Finner ikke så mye om hva amfetaminen gjør med kroppen heller. Er det egentlig ikke så veldig farlig? På forhånd takk for svar!

Mann, 18 år fra Telemark
Du har neppe fått noen varig skade av dette inntaket. Det at du føler at dine kognitive evner er redusert kan være et resultat av at hjernen ok roppen er sliten etter den påkjenningen det er å sove for lite/uregelmessig. Det tar gjerne litt tid før kroppen innhenter seg og blir «normal» igjen. For mye amfetamin kan føre til sterk svetting, feber, rask puls, hurtig åndedrett, kramper, brystsmerter og kraftig forhøyet blodtrykk. Hjerneblødning, hjertearytmi og hjerteinfarkt kan forekomme, og være potensielt dødelige. Dette kan også skje ved mindre doser. Slike skader er akutte, dvs. at de forekommer under rusen. Her kan du lese mer om amfetamin.