Seroquel og alkohol

altJeg går da på Seroquel/quatiapin. Går på 150 mg nå og skal fortsette oppover til rundt 300 eller 400 mg såvidt jeg vet. Jeg lurer bare på om dere kunne fortelle litt om den medisinen, hva den blir brukt mot? Og effektene den har sammen med alkohol og/eller hasj?

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Seroquel inneholder virkestoffet quetiapin. Seroquel tilhører en gruppe legemidler som kalles antipsykotika. Seroquel kan brukes til å behandle forskjellige sykdommer, som for eksempel:
– Bipolar depresjon: du kan føle deg trist eller deprimert, eller du kan oppleve skyldfølelse, manglende energi, mister matlysten eller ikke får sove.
– Mani: du kan føle deg svært oppglødd, oppstemt, opphisset, entusiastisk eller hyperaktiv, eller du har dårlig vurderingsevne, inkludert at du har forstyrrende eller aggressiv oppførsel.
– Schizofreni: du kan se, høre eller føle ting som ikke er der, tro ting som ikke er sant eller føle uvanlig mistenksomhet, angst, forvirring, skyld, anspenthet eller depresjon.
Seroquel kan gjøre deg trøtt, så kombinasjon av legemidlet og alkohol eller hasj frarådes.
Du kan lese mer om legemidlet i Felleskatalogens pasientutgave.