Rus og rusmidler

articlesHei! jeg holder på med en skoleoppgave og ringte dere om noen spørsmål. får til svar at dere ikke har tid til å svare mens på hjemmesidene står det at «ingen spørsmål er dumme» og at vi kan ringe om spørsmål og få svar derfra. så jeg lurte på om dere kunne si ti grunner for at man skal bruke amfetamin, kokain og metamfetamin? og, hvordan påvirker stoffene(^) kroppen?

Kvinne, 15 år fra Troms
Det var synd hvis du ikke fikke den hjelpen du trengte. Men hvis du spør oss om ti grunner til å bruke stoffene du nevner, er det en type informasjon vi ikke kan eller vil gi ut. Vi anbefaler deg artikkelen Hvorfor velger noen rus og hvem blir misbrukere? her på vår hjemmeside. Den gir generelle svar på ditt spørsmål.
Rusmidler har noen fellestrekk når det gjelder virkninger like etter inntak:
• Følelse av velvære
• Svekket konsentrasjon
• Nedsatt hukommelse og innlæring
• Nedsatt kritisk sans / økt impulsivitet
• Feilkontrollen svekkes. Feilkontroll er en hjernefunksjon som påser at det er samsvar mellom det man har tenkt å gjøre og det man utfører, samt evt. besørger oppretting
I tillegg vil de enkelte rusmidlene ha spesifikke virkninger knyttet til det bestemte stoffet, som for eksempel sløvhet ved bruk av dempende stoffer som alkohol eller sovemidler, økt sentralnervøs og motorisk aktivitet ved bruk av stimulerende stoffer som amfetamin, eller hallusinasjoner ved bruk av hallusinogene stoffer som LSD. Rusen kan vare fra få minutter til flere timer. Her kan du lese mer om rusmidler og hjernen.
På den svenske siden drugsmart.com finner du en oversikt over hvordan ulike stoffer påvirker hjernen. Stoffene som omtales er alkohol, nikotin, cannabis, amfetamin, kokain, ecstasy og heroin. Presentasjonen er oversatt til svensk og dansk, men ikke til norsk.
En annen side som beskriver det samme er The Mouse Party, hentet fra universitetet i Utah, USA. Dette er en «interaktiv» side hvor du plukker opp en mus og dobbeltklikker når du holder den over stolen. Da får du se hvordan stoffet virker på hjernen. The Mouse Party er på engelsk.