Røyker mye cannabis

telefon ikonJeg ble invitert til en fest som ligger i Halden. Jeg reiste bort ditt og jeg trodde at det var gøy og koselig der, men nesten alle på festen røyket cannabis. Jeg ville ikke være nesten den eneste som ikke røyket cannabis, så da gjorde jeg det jeg også. Jeg syntes ikke akkurat at det var noe kult, men tror ikke at jeg tenkte godt over hvor skaddelig det egentlig er. Jeg ble vant med å røyke Cannabis, så nå gjør jeg det hjemme også.
Jeg liker ikke at jeg cannabis hjemme nå fortiden. Jeg for alltid cannabis fra 2 av vennene mine som har mye cannabis hjemme, men vet ikke hvor de har fått det fra. Jeg er lei av at jeg alltid må røyke cannabis i smug, fordi foreldrene mine kan jo ikke få se at jeg gjør det. Jeg er lei meg for at jeg har gjort noe så grusomt når jeg bare er 14 år. Jeg har lyst til å ta livet mitt, fordi jeg liker ikke å gjøre noe ulovlig. Klarer bare ikke å slutte å røyke cannabis, men har veldig lyst til det, fordi da for jeg ha et bedre liv i framtiden. Har lyst til å ta livet mitt, fordi jeg har et tøft og vanskelig liv hjemme og med vennene mine. Jeg klarer ikke å snakke med en sykolog, fordi det eneste jeg vil er å ta livet mitt, fordi da føler jeg at livet blir mye bedre, fordi da slipper jeg å ha det så vondt som jeg har det nå.

Kvinne, 14 år fra Oslo
Du har det ikke bra slik du beskriver det, men det er fint at du tar kontakt med oss og forteller at du gjerne vil ha et bedre liv i framtiden. Du skriver at du ikke klarer å snakke med en psykolog, men er det noen andre du kan snakke med tror du? Er det en voksen i familien din som du stoler på, eller en lærer som du har tillit til? Mange unge tar kontakt med helsesøster på skolen eller en helsestasjon for unge. Når vi har det vondt, er det ofte godt å kunne dele tanker og følelser med noen som kan forstå hvordan vi har det. Det er jo også slik at andre kan se løsninger på hvordan få det bedre, løsninger som vi ikke alltid ser selv. Du kan også chatte med oss, vi har åpen chat på hverdager mellom 14 og 17. En annen mulighet er å ringe 116 111, det er en hjelpetelefon for barn og unge. Den er åpen hver dag mellom 15 og 08, så da kan du ringe også på ettermidag og kveldstid. Når du har tatt kontakt med oss, så tror vi at du gjerne vil ha det bedre og vi håper at du tar kontakt med noen voksne som kan bistå deg.