Moren til en venninne drikker for mye, hva kan jeg gjøre?

altHei, jeg er en jente på 17 år som har en venninne med en mor som både drikker og røyker alt for mye. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre, sende en anonym brosjyre om å slutte til henne i posten eller noe. Har vært på besøk mange ganger der mens moren hennes har vært svært beruset, og hAr funnet flasker rundt om i leiligheten hennes. Hun jobber livet av seg for å forsørge barnA sine, og er veldig ansvarsbevist når hun ikke er berusa. Samtidig ser jeg jo at det går ut over venninna mi og lillebroren hennes at mora drikker, hun gjør mye rart da, krangler om småting, og er helt fjern men også pågående. Hva kan jeg gjøre? Faren deres bor hos moren sin og de har ikke mye kontakt med han, tror ikke han betaler barnebidrag en gang. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe i en sånn situsjon??

Kvinne, 17 år fra Oslo
Du skriver ikke hvor gammel broren hennes er, men er de begge under 18 år, kan du kontakte barnevernstjenesten anonymt og fortelle dem det du opplever. Da er det opp til dem å vurdere om de skal undersøke saken og om det eventuelt fører til noen hjelpetiltak fra barnevernets side. Du kan selvsagt snakke med moren om det du ser, og høre om hun trenger noen form for hjelp. Men det er kanskje vanskelig. Din venninne kan gi moren sin telefonnummeret til RUStelefonen som er 08588,  hos oss kan hun få snakke med noen hvis hun har problemer og hun er helt anonym. Det er mange i en slik situasjon som kontakter oss, og vi kan motivere til å søke hjelp, og informere om hva slags hjelp hun kan få. Det vi tenker er viktig for deg å huske på er at dette ikke er ditt ansvar, men at det er fint om du varsler noen som kan ta ansvar dersom du vil hjelpe. Dette kan du kanskje drøfte med sosiallærer på skolen, helsestasjon for ungdom eller utekontakten.