Leverskade?

tabletter hviteDreiv en del på med forskjellige stoffer før, spesielt hasj og sånne ting (og diverse piller). Tingen er at jeg pleide å ta rundt 10-15 paracet om kvelden for å få sove, og lurer på hvor stor skade som faktisk ble påført av det? Det foregikk i en lang stund med ett par pauser innimellom.

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Du har inntatt store doser av paracetamol, det kan være skadelig og det kan føre til leverskade. Anbefalt dose Paracet for voksne er 1 gr. X 3 pr døgn, Ved overdosering av Paracetamol dannes det store mengder giftige stoffer som forårsaker celleskade i leveren. Du kan få sjekket en mulig leverskade hos fastlegen ved å ta en blodprøve. Hvis du fortsatt har problemer med å sove, så kan du jo snakke med ham om dette også.