Leser svarene deres ang Sobril og Paragin forte

altVet ikke hvordan kjenneskap dere har til nedtrapping osv. Men jeg gikk på opptil 140 mg sobril daglig i mange mnd pga mye som Traumatiske opplevlser. Utenom gikk jeg på paragin forte opptil 6 pr døgn. (2 -3om gangen). Bråsluttet først med paragin forte gikk helt fint, så sobril var tøft i 2 døgn. Men ikke uoverlevelig. de døgnene burde jeg fått skrevet ut sovemedisin for det var hardt om natta. Legene sa at etter 3 døgn var abstinensene borte, og det var helt sant selv om lysten var der. Syns det er rart dere beskriver abstinensene for paragin forte som med heroin,- da vil jo flere prøve d heroin? For paragin forte er null stress og slutte med… Og jeg gikk på d i mange mange mnd:)

Kvinne, 26 år fra Vestfold
Det er bra at du opplevde det å slutte med medikamenter som uproblematisk. Men ikke alle er like heldig som deg, mange sliter i lange perioder med abstinesreaksjoner. Hvorvidt det oppstår abstinenser er veldig indiviuelt, og vi bestreber oss på å formidle akkurat det. Paralgin forte inneholder opiatet kodein, som er noe svakere enn morfin. Når medikamentet ikke lenger inntas vil noen kunne oppleve abstinensreaksjoner, du kan lese mer om dette her.  Sobril er et benzodiazepin som også kan være vanedannende. Noen kan slutte uten å oppleve så veldig kraftige abstinenser, andre kan ha ubehag i 1-2 måneder, da gjerne i form av stress, angst, uro, skjelving og kramper. Vi mener selv at vi er klare på at heroinbruk kan gi langt verre abstinenser enn paralgin forte, da sett i sammenheng med varighet og mengde på bruk. Vi beklager hvis vi har blitt oppfattet som at vi likestiller bruk av paralgin forte mot smerter med bruk av heroin. Du kan lese mer om de forskjellige opiodiene her.