Kjøring og rus?

Jeg har en sønn på 25 år, som mistet lappen for 1,5 år sia da han satt på i sin egen bil med en beruset sjåfør. Han skulle da i praksis, men mistet plassen da han måtte ha sertifikat. Han har hatt en annen jobb fram til nå. Vi har ei tid syntes det luktet litt merkelig på rommet hans, og i november fant jeg en hasjklump der, som han måtte kaste. Vi trodde det var slutt, i og med at dette nylig var oppstått, men i romjula luktet det igjen. Han ble da sint når jeg tok det opp, truet med å «knuse trynet mitt», og det var i det store og hele veldig vanskelig. Forrige helg fant vi en hasjklump til, og min mann (stefar) ringte og sa at nå var det siste sjansen han fikk. Likevel er han nå sammen med en «ruskompis», og er borte om natta sammen med ham. Det er en liten eim når han kommer heim, så vi tviler ikke. Nå skal han ta opp igjen lappen om 14 dager, og jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg mener at han kan ikke kjøre bil når han er ruset. Hasj henger jo i lenge. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi har snakket om å prate med politiet, men det er liksom så endelig. Da må han være uten lappen et år til, og levere rusfrie prøver. Det er ikke mulig å snakke med ham om dette. Han bare nekter, og når vi tar ham på «fersken», svarer han ikke. Han er en del innesluttet til vanlig.Jeg er rådløs nå. men vet samtidig at jeg hadde fått veldig dårlig samvittighet om han gjør noe i trafikken som er til skade for andre.

Mann, 49 år fra Oppland
Vi skjønner at du synes dette er vanskelig. Det er et slags etisk dilemma det kanskje ikke finnes noe fasitsvar på. Du skriver at han ikke vil snakke med deg om sin cannabisbruk, og at han blir sint når du forsøker å ta opp temaet. Kunne det være et forslag å skrive et brev til han? Hvor du beskriver dine følelser rundt det at han kanskje skal begynne å kjøre bil i ruspåvirket tilstand, og at du er redd for hvilke konsekvenser det kan få både for han selv og andre. Du kan jo også formidle at dere har vært inne på tanken å kontakte politiet fordi dere er så redde for eventuelle følger av bilkjøring og hasjrus, og spørre om hans tanker rundt det. Spør også gjerne konkret om han har noen forslag til andre ting du kan gjøre i denne situasjonen som du opplever som veldig vanskelig.
Vi vil til slutt si noe om hasj og langtidsvirkninger. Det er riktig at hasj kan spores lenge i urin etter bruk, men det er ikke slik at rusen sitter i like lenge. Du kan lese mer om cannabis her. Her kan du se forslag til hvordan snakke med noen om deres cannabisbruk.
Hvis du føler at du trenger å snakke med noen om dette må du veldig gjerne ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss hver dag mellom 14-17.