Hva skjer når man tar for mye MDA?

På lørdag tok jeg MDA, men tok litt for mye i slengen. Tror jeg hadde ca 0,5 gram som er tilsvarende det jeg har tatt på en kveld før, men da tatt i minimum to doser utover kvelden. Jeg fikk drukket en del vann og spist to bananer iløpet av kvelden og natten. Gikk på en smell, fikk fryktelig noia, kaldsvettet veldig på hender og føtter søndag kveld, men føler meg relativt fin nå mandag kveld. Vet at denne typen narkotiske stoffer øker risiko for hjerteinfarkt, når er risikoen størst? Når man er rusa eller under come down? Behøver jeg å bekymre meg snart to dager etter å ha tatt ca 0.5g eller burde jeg ta en sjekk hos legen? Takk

Kvinne, 22 år fra Oslo
Du skriver at du fikk fryktelig noia ved inntak av MDA/Ecstasy, og det er ikke uvanlig. En mengde på ca. 0.5 gram er ganske høy og hallusinasjoner (sansebedrag) oppstår sjelden ved lave doser. Ved økende doser vil de hallusinogene egenskapene bli mer dominerende, og risikoen for forvirringstilstander øker. Brukeren kan få syns- og hørselshallusinasjoner og forfølgelsestanker. En ubehagelig følelse av panikk og angst kan også forekomme.
Ikke bare er det en fare for hjerteinfarkt, men også hjerneblødning og hjerteforstyrrelser ved bruk av MDA/Ecstasy. Dette skyldes at stoffet gir høyere puls, økt blodtrykk og kroppstemperatur, muskelspenninger kan også oppstå. Fysisk aktivitet bidrar også til økt kroppstemperatur og dehydrering, noe som øker risikoen for farlige virkninger ytterligere. Når temperaturen stiger raskt i kroppen oppleves det som å være kald og noen ganger kaldsvette. Hvis du ikke tok noe MDA etter lørdagskvelden har nok kaldsvettingen din søndag sammenheng med en abstinensreaksjon i ettertid. På spørsmålet om når risikoen er størst er det i timene etter at du har tatt stoffet for det er da hjertet og hjernen belastes mest. Er du usikker på om du har tatt skade bør du absolutt ta kontakt med fastlegen din for en sjekk så snart som mulig. Hvis du har lyst til å lese mer om Ecstasy, virkning og skader ved bruk, kan gi kan du gå inn her på fakta om Ecstasy (og andre rusmidler).