Hva gjør hasj med kroppen?

hei. jeg har nylig startet å snakke med en gutt. jeg var på besøk, men måtte dra litt før fordi han skulle møte noen venner. kvelden etter får jeg vite han driver med hasj, og moren hans har ferska han. han fortalte også at han hadde røyket den kvelden jeg dro. han sier han ikke er avhengig, men har røyket ganske gjevnt i 1 år. jeg spør hvorfor og svaret er; det er chill. kan noen røyke i ca. 1 år uten å bli avhengig hvis det er snakk om 2-10 røyk i mnd?
siden han ble fersket, ringte moren politet så han har tatt tisse prøve, positvt på tch/thc husker ikke helt. jeg vet dette er et stoff i hasjen. gjør dette stoffet at han oppfører seg noe anneledes eller noe lignende? jeg har sagt jeg stikker hvis han fortsetter, og han lover han skal slutte. hvordan kan jeg evt ferske han i juge? lukt, oppførsel ? jeg er ikke interessert i å være med en som driver med hasj, er også redd for å bli dratt inn i miljøet siden jeg er dårlig på å si nei. håper dere kan svare, for er usikker på om det er noe som helst framtid med han.

Kvinne, 17 år fra Hedmark
Hasj er ikke så vanedannende som mange andre rusmidler, og det er fullt mulig å røyke noen ganger i måneden i et år eller mer uten å bli avhengig rent fysisk. Det som likevel kan skje er at det utvikles en psykisk avhengighet, eller at hasjrøykingen blir en vane som oppleves som vanskelig å kutte ut.
På spørsmålet ditt om THC kan få han til å oppføre seg annerledes er svaret ja. Særlig i den første akutte rusfasen som varer i noen timer etter inntak. Du kan lese mer om hvordan hasjrusen virker i vår cannabisbrosjyre.
Hvordan du skal kunne ferske han hvis han lyver for deg kan vi ikke gi deg noen fasitløsning på, men du kan jo se etter tegnene som er beskrevet i brosjyren. Utover det kan du jo være oppmerksom på at hasj har en særegen lukt som er litt søtlig og kan minne litt om krydder/urte lukt. I tillegg er det mange som blir røde i øynene av å røyke hasj.
Til slutt vil vi si at vi synes det er fint at du har tatt et standpunkt til hasjbruk, og vi synes at du skal være veldig klar på hva du aksepterer og ikke i ditt forhold til kjæresten din. Du kan ikke bestemme om han skal fortsette å røyke hasj eller ikke, men du kan bestemme om det er noe du virkelig vil ha i ditt liv og i din fremtid.