Hjemmetest?

rustlf-logo 75x67Hei! Mistenker at min kjæreste bruker amfetamin. Er det mulig å kjøpe test for dette på apoteket ? Eller må man til helsepersonell? På forhånd takk

Kvinne, 20 år fra Buskerud
Du har tre muligheter:
1. Gå eller ring til et større apotek og spør om de har hurtigtester til narkoscreening av urin. De vet hva du mener da.
2. Hvis de ikke har det på apoteket, kan du kjøpe hurtigtester til urin på nettet. En side du kan bruke er https://www.scantest.no/. Der koster det mellom 100 og 150 kroner for slike tester.
3. Han kan gå til sin lege og ta prøvene der, eller få rekvisisjon til å ta dem på en prøvetakingsstasjon. Dette er nok de beste testene, for de analyseres i laboratorium. Med rekvisisjon koster det heller ikke særlig mye. Tar han det hos lege, vil prøvesvarene sendes fra laboratoriet til legen, som deretter formidler prøvesvarene til kjæresten din. Om du vil ha innsyn i svarene – noe vi antar er hele poenget – må du be spesifikt om dette. Hvis ikke er dette en sak mellom legen og kjæresten din.