Har min venninne et alkoholproblem?

Jeg har en bekjent/venninne som jeg mistenker har et alkoholproblem. Jeg ser henne ikke så ofte, ca 6-8 ganger i året. Men jeg har kjent henne i ca 20 år. Huden hennes er blitt merkbart mer pløsete. Sist vi var sammen, som var en hverdag, var en venninnekveld. Da vi kom hjem til henne, så var hun tilsynelatende edru. Det ble servert hvitvin, 2 av oss drakk ½ glass, 4 av oss var edru.
Jeg observerte at hun drakk kun ½ glass hvitvin hun også. Men så plutselig ble hun drita full. Jeg mistenker at hun hadde drukket sprit før vi kom. Vi andre snakket sammen etterpå og vi er bekymret alle sammen. Dette var ikke et engangs tilfelle, vi har sett det før. Mitt spørsmål er: Hva gjør jeg? Hvordan konfronterer jeg henne?

Kvinne, 50 år fra Østfold
Du skriver at du mistenker at en venninne av deg har et alkoholproblem, og du lurer på hva du skal gjøre. Vi tenker det kan være lurt å begynne med å ta en samtale med henne. Du kan for eksempel henvise til den kvelden dere var der og spørre om hva som egentlig skjedde siden hun ble så fort synlig påvirket. Det er ikke sikkert at hun hadde drukket før dere kom, kanskje går hun på medisiner som påvirker hvor mye hun tåler. Fordi du ikke vet helt sikkert hva som foregår er det kanskje best å forsøke å få henne til å snakke om hvordan hun har det framfor å konfrontere henne. Hvis hun innrømmer at hun drikker for mye, eller sliter med andre problemer kan du oppfordre henne til å kontakte lege. Sammen med legen kan hun finne ut hva som er vanskelig og om hun trenger hjelp som for eksempel psykolog, rusbehandling eller annet. Legen henviser videre til spesialisthelsetjenesten.