Cipralex

Hei, jeg har gått på cipralex i ca 5 månder nå. for en uke siden sluttet jeg helt å ta dette , å lurer på om det er farlig?

Kvinne, 18 år fra Østfold
I all hovedsak fraråder vi å slutte med en reseptpliktig medisin som legen har foreskrevet, uten å avtale dette med legen. Det er mange grunner til dette, bl.a. vil legen hjelpe til med å finne ut om man i det hele tatt bør slutte med medisinen, om man evt skal ha noe annet istedet, og om det skal trappes ned gradvis osv osv. Dette gjelder i aller høyeste grad for antidepressiva som f.eks. Cipralex. Det bør ikke avsluttes brått, om man skal slutte med det. I verste fall kan det føre til oppblussing av de symptomer man hadde opprinnelig og/eller andre plager. Hvordan dette oppleves er svært individuelt. Selv om du allerede har vært en uke uten Cipralex nå  anbefaler vi deg å kontakte legen din for en prat om dette, på den måte får du hjelp til å avslutte på best mulig måte.