Cannabis

cannabisHeisann! Jeg har i ca 1 mnd røyket cannabis, omtrent daglig, med unntak av noen få dager. Har noen spørsmål angående dette. 1. Hva er ca påvisningstid av THC i urin? 2. Går på FHS, og da jeg startet skrev jeg under på at, hvis skolen har mistanke om at jeg røyker hasj, hva skjer da evt hvis jeg nekter på pisseprøve? 3. Hvor lenge kan cannabis påvises i blod? 4. Finnes det advokater man kan ringe til å spørre om saker som omhandler «narkotika»? 5. Hvis noen elever har mistanke om at lærere røyker, kan man gjøre noe med det? 6. Går man frem 50 stk på skolekontoret og forteller at de røyker cannabis, hva kan skolen da gjøre?

Kvinne, 19 år fra Østfold
1. Veldig varierende ettersom hvor mye og hyppig det er brukt. Det er også variasjoner fra person til person. Tommelfingeregel er at enkeltinntak vises i 5-10 dager, hyppig og langvarig bruk i 5-10 uker.
2. Det er veldig uklart for oss hva du har skrevet under på. Du sier du «skrev jeg under på at, hvis skolen har mistanke om at jeg røyker hasj, hva skjer da evt hvis jeg nekter på pisseprøve». Det fremgår ikke av den setningen hva du har skrevet under på. Har du skrevet under på at du er villig til å testes vil nekt trolig telle som en positiv prøve. Men som sagt, det kommer an på hva du faktisk har undertegnet på, og det fremkommer ikke av det du skriver.
3. Fra ca 12 timer til 2-3 døgn. Også her er det varierende ettersom hvor mye og hyppig det er brukt. Det er også variasjoner fra person til person.
4. Ja. Her er noen:
5. Da anbefaler vi dere å snakke med skolens ledelse og ev. også AKAN kompetansesenter for råd og veiledning.
6. Det er litt uklart hva du mener, men skolen vil nok undersøke om det er hold i påstandene og ev. iverksette tiltak hvis «ryktene» viser seg å være sanne. Det vil da trolig være snakk om urintesting og oppfølging av politiet.