Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

hei,jeg er en jente på 15 år som har et skole prosjekt om amfetamin. derfor lurer jeg på hva birvikningene på amfetamin er. jeg vet at man får store pupiller og sånt,men hva er de største og farligste birvirkningene

Mann, 15 år fra Akershus
Amfetamin er et sentralstimulerende stoff som gjør at de som bruker det blant annet kan få problemer med å sove og spise. Resultatet av dette er ofte at de blir utslitte over tid, de kan få psykiske problemer og oppleve psykoseliknende tilstander grunnet søvnmangel. Underernæring og avmagring kan også forekomme. I tillegg kan sårdannelser i nese/munn oppstå dersom stoffet spises eller sniffes.
Videre er amfetamin vanedannende, og mange opplever at det er veldig vanskelig å slutte med det. Amfetaminavhengighet kan gjøre at brukeren opplever sterkt psykisk ubehag hvis h*n prøver å slutte. Her kan det være snakk om rastløshet, aggresjon, depresjon og angst. Dette var en kort oppramsning av noen av skadevirkningene amfetamin kan ha. Du kan lese mer om amfetamin på våre side om ulike rusmidler.