Avhengig av Sobril

Hei. Jeg er ei jente på 25 år som slet med angst og depresjon for 3-4 år siden, har vært fin de siste åra, men har nå fått tilbakefall på angst. For 4 dager siden sa det stopp og jeg har siden da måttet ta sobril for å i det hele tatt komme meg opp av senga. tar ca en 3-4 sobril om dag nå som det er som verst, men er livredd for å bli avhengig siden jeg har hørt at abstinensene ved avvenning er verre en problemene i utgangspunktet, men slik det er nå klarer jeg meg ikke gjennom dagen uten beroligende. Går også på 20 mg cipralex som jeg har gjort noen år. Angsten min er ikke knyttet til noe spesielt den bare er der hele tiden, det er det som er så tungt, så med en gang tablettene slutter å virke kjenner jeg angsten komme tilbake. Hvor lang tid tar det før man kan begynne å få abstinenser av å ikke ta Sobril? hvis jeg allerede har begynt å få det vil jeg jo ikke vite om jeg er blitt bedre eller ikke… Jeg har fått time til psykolog om 10 dager noe jeg syns er veldig lenge til, og det vil jo si at jeg må bruke sobril fram til da også. Hvor fort blir man avhengig?

Kvinne, 25 år fra Akershus
Det er individuelt hvor fort man blir avhengig av sobril. Nå skriver du ikke hvor mange mg du bruker daglig, men fordi dette er et legemiddel som gjør at du utvikler toleranse på sikt, kan du risikere å måtte øke dosen etterhvert for å få samme effekt. I felleskatalogen står det at medisinsk behandlig på sobril kan vare fra 1 til 3 mnd, alt ettersom hva man tar det for (dette skal avtales med lege). Det står også at toleransen vanligvis øker etter 1-2 uker. Du spør om du har blitt avhengig allerede, det har du mest sannsynlig ikke hvis du kun har tatt det i fire dager. Du vil derfor ikke oppleve noen fysiske abstinenser hvis du slutter nå. Noe litt annet er hvis du har utviklet en psykisk avehengighet, det vil si at du selv er overbevist om at du blir dårlig hvis du ikke tar det og derfor ikke klarer å la være. Hvis du synes det er skummelt å fortsette å bruke sobril frem til du skal til psykologen kan det kanskje være lurt for deg å snakke med en lege om dette. Kanskje du kan få noen gode tips eller alternative medisiner.