Alkoholproblem?

Hei! Jeg er 25 år. Når jeg drikker på fest blir det ofte «binge-drinking», altså at man drikker veldig mye over kort tid. Dette skjer flere ganger i måneden. Jeg drikker også alene et par ganger i måneden 6-7 halvlitere og gjerne kombinert med smertestillende som paracet og ibux (ca 5 piller), klarer ikke å stoppe når jeg først har begynt. Jeg kan la være å drikke alkohol, men får ofte stor trang til å drikke også på hverdager. eg liker å drikke fordi det gjør meg glad og oppstemt, men jeg får dårlig samvittighet dagen derpå… Har dere noen tips til hva jeg bør gjøre?

Kvinne, 25 år fra Sør-Trøndelag
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Nå skriver du ikke noe om hvor mye du vanligvis drikker på en uke, men seks halvlitere øl og to drinker tilsvarer ca. 11 SE alkohol. Hvis du både drikker i helgene og av og til i hverdagene vil dette forbruket derfor fort overstige 13 SE.
Hvis du har lyst til å begrense alkoholinntaket ditt kan du forsøke å holde deg til en bestemt mengde alkohol, og ikke ha med deg mer enn dette. Det er vanlig å få problemer med hukommelsen (blackout) fra omtrent 1,5 i promille, og alt ved 1 promille blir balansen dårligere, man begynner å snøvle og har mindre kontroll over bevegelsene. Mange blir også trøtte og sløve og man kan dessuten bli kvalm. Å ikke drikke noe særlig mer enn at man får 1 i promille er altså en god idé. Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye man drikker, hvor fort, væskebalansen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. Derfor er det lurt å ha mat i magesekken når man drikker alkohol, det vil dempe rusen noe. Dette skyldes at man har enzymer i magesekken som bryter ned noe av alkoholen, og siden alkoholen da vil oppholde seg i magesekken noe lenger tid, vil mer av alkoholen bli brutt ned før den kommer over i tynntarmen, hvor mesteparten av alkoholopptaket skjer.  Du skal også tenke på at det tar noe tid fra du drikker til alkoholen blir tatt opp i blodet. Derfor bør du stoppe å drikke i god tid før du kjenner at du har fått nok.
Det kan også hjelpe å drikke vann, eller annen alkoholfri drikke, mellom hver gang du drikker en øl eller drink, eller etter at du har drukket for mye. Ikke bare vil dette sørge for at du drikker saktere, men det vil også hindre deg i å bli uttørket, noe som er en av årsakene til bakrus.Vi anbefaler deg dessuten å  kun drikke øl/cider, da det er mye lettere å ha kontroll over alkoholinntaket når man drikker varer med lavt alkoholinnhold.
Du skriver at du også kombinerer alkohol med smertestillende. Vi vil påpeke at dette er en dårlig kombinasjon fordi det kan gi store belastninger på indre organer som f.eks nyrer og lever, i verste fall kan det mdføre organsvikt som er svært smertefullt og alvorlig.
Vi kan for øvrig legge til at det å ha problemer med å slutte å drikke, eller å begrense mengden alkohol man drikker, er en av indikatorene for at man kan ha et begynnende alkoholproblem, så det er kanskje en grunn til å være ekstra forsiktig. Det sies også at man kan ha et (begynnende) alkoholproblem om man drikker på feil sted (for eksempel i bilen), til feil tid (for eksempel om morgenen), eller feil mengde (slik at man blir for full) i forhold til samfunnet og normene rundt deg. Nå vet ikke vi hvor mye det er vanlig å drikke for jenter på din alder der du bor, men du har et relativt høyt alkoholforbruk, og dette kan være begynnelsen på et alkoholproblem.
Om du er bekymret for et begynnende alkoholproblem, kan du ta kontakt med fastlegen din, som kan gi deg en henvisning til et passende hjelpetiltak. Videre har Rushjep.no på sine sider en kartleggingstest og et nettbasert selvhjelpskurs dersom du synes det høres interessant ut. Du kan også ringe eller chatte med RUStelefonen på 08588, om du ønsker å snakke med en veileder om dette, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak.