Alkoholiker vil ikke ha hjelp

Hei. Jeg har en venn med et utpreget alkoholproblem. Han drikker mye og ofte. Full 3-5 ganger pr uke. Han er klar over problemet, men vil ikke ha hjelp. Han er selvstendig næringsdrivende, så han klarere jobben sin på et vist nivå. Rett nok kunne han nok gjort mer på jobb, men det er ikke viktig i denne sammenhengen. Vi har forsøkt å snakke om alt det fine som ligger der, alt han kan bruke tiden sin på om han ikke drikker bort 2/3 av uken. Vi har manet om helseproblmere som vil komme, og om at at han egentlig ikke har råd til dette konsumet heller. Men like fult ønsker han å fortsette på sin sti. «mitt lodd her i livet». For en tid tilbake valgte han å avslutte sitt forhold til en pike fordi han så at alkoholkonsumet var uforenelig med familieliv. Så hva gjør vi nå? Når vi ikke klarere å finne noe han kan motiveres av? Problemet har han innsett, men endringsviljen er ikke der. Det er veldig vondt for oss rundt å se på at et flott menneske ikke tar tak i seg selv, og er på en vei som ikke fører til noe godt. Må vi bare la han holde på til til han en dag får nok selv?

Mann, 42 år fra Oslo
Det å «få noen til å innse» at de har et problem de må gjøre noe med er ingen lett oppgave. Mange gjør som dere har gjort, prøver å motivere ved å informere om alle de negative konsekvensene som kommer i kjølvannet av uvanen. Dessverre viser det seg at denne metoden ofte har lite virkning, særlig i tilfeller som det du beskriver; et voksent menneske som selv mener at han har tatt et valg som innebærer uforandret alkohlinntak.
Det virker jo som at han har en viss innsikt over hvilke konsekvenser alkoholen medfører i og med at han avsluttet et forhold for å kunne fortsette å drikke uforstyrret. Derimot virker det ikke som at han er motivert til å redusere alkoholinntaket sitt, noe vi tenker er det viktigste for å endre alkoholvaner. Vi mennesker fungerer som regel på den måten at motivasjon oppstår når vi er i en situasjon vi ikke vil være i, og at vi derfor ønsker å forandre denne. Det er ikke mulig å overtale noen til å bli motiverte, like lite som det er mulig å tvinge det frem. Derfor kan det se ut til at derer ikke har så mange andre alternativer enn å «la han holde på til han selv for nok» som du skriver. Det dere også kan gjøre er å la han vite at dere er der for han, og at dere gjerne vil hjelpe han hvis han en dag ønsker det. Dere kan også oppmuntre han til en mer edruelig livsstil ved å invitere han med på aktiviteter der det ikke er mulig å drikke, samt være klare på at dere tar avstand fra hans bruk av alkohol ved å ikke drikke sammen med han.