Alkohol blackout

Hei! Jeg blacket ut helt ut en dag vi skulle på byen. jeg hadde bare hatt to cidere og to glass med sprit på 21%. Jeg synes det var utrolig rart når jeg våknet dagen etterpå. Til vanlig kan jeg drikke mer og ikke bli full i det hele tatt. Jeg kan ikke huske en ting, og jeg har fått vite at jeg har hilst på flere personer som jeg ikke husker. Hvorfor skjer dette? er det noe galt med meg?

Kvinne, 18 år fra Vest-Agder
Det er nok ikke noe galt med deg, det er mange som opplever å få blackout på alkohol ved en eller flere anledninger. Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at du ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er du klar over hva som skjer. Det er også slik at det er større risiko for blackout hvis promillen din stiger veldig fort, noe som lett kan skje dersom du drikker sterk alkohol fort og på tom mage.
Du skriver at du drakk to cider og to glass sprit. Det er ganske mye, og du kan lett ha fått en ganske høy og raskt stigende promille på det. Særlig hvis du ikke var uthvilt på forhånd, hadde spist dårlig og/eller drakk fort. For å unngå blackouts i fremtiden kan du passe på følgende:
– Alltid spise godt før du drikker
– Alltid være uthvilt
– Drikk sakte, og ta gjerne et glass med alkoholfri drikke mellom hver drink
– Hold deg til drikke med lav alkoholprosent (cider, øl, rusbrus)