Kvalm av å drikke

hei, nå nærmer snart russetia seg og der er det mye fest og fyll, men er redd at den kan bli ødelagt…. jeg har helt siden et bryllup i sommer hatt problemer med og drikke, med en gang jeg får alkohol i munnen skjenner jeg en viss kvalme, og når jeg svelger så skjennes det ut som det er på vei opp igjenn så bli sittende for og se hva som skjer…..utrolig irriterende, hva kan det være?

Mann, 18 år fra Sør-Trøndelag
Du skriver ikke noe om hvordan du reagerte på alkohol før dette bryllupet i sommer, og heller ikke om du ble veldig full og/eller dårlig da. Hvis det er slik at du drakk alt for mye og ble dårlig da kan det være derfor du reagerer med kvalme nå. Kroppen husker rett og slett den dårlige opplevelsen og reagerer med å gå i forsvar ved å bli kvalm for å forhindre mer inntak. Hvis dette ikke er tilfelle kan det kanskje være snakk om en intoleranse, enten mot alkohol generelt, eller mot noen av stoffene i enkelte typer alkohol. Vi anbefaler deg å ta opp dette med en lege som kanskje kan ta noen tester dersom det ikke blir bedre.